Tomaž Hren
* 13. november 1560, Ljubljana, † 10. februar 1630, Gornji Grad
Sin protestanta - katoliški škof
Življenjsko pot Tomaža Hrena je na tem simpoziju orisal Franci Petrič, ki je odstrl pogled tudi na glavna področja njegovega delovanja, ko je postal ljubljanski škof. Izšel je iz premožne ljubljanske meščanske družine. Njegov oče Lenart, večkratni mestni sodnik in tudi župan, se je po tedanji "navadi" odličnejših meščanov oklenil "nove vere" - protestantizma. Poročil se je z Uršulo Žitnik in v zakonu se jima je rodilo več otrok: poleg Tomaža vemo še za enega sina in tri hčere. Oče in mati sta vseskozi ostala protestanta, otroci pa so se vsi odločili za prestop v katoliško vero. Tomaž se je rodil 13. novembra 1560. Kot osemletnega ga je vzel k sebi na Dunaj njegov stric Gašper Žitnik, profesor na tamkajšnji univerzi. Že naslednje leto pa ga je poslal v samostansko šolo v Admont. Po treh letih je nadaljeval šolanje pri jezuitih v Gradcu. Potem je štiri leta študiral na Dunaju filozofijo. Ko je bil namenjen v Padovo, kjer bi študiral pravo, se je spotoma ustavil doma v Ljubljani in je nevarno zbolel. Ko je ozdravel, se je dokončno odločil za duhovniški poklic.Posvečen je bil leta 1588 in še isto leto postal stolni kanonik in pridigar v Ljubljani, leta 1596 stolni dekan, po smrti škofa Janeza Tavčarja (1597) ga je nadvojvoda Ferdinand določil za ljubljanskega škofa. Papež Klemen VIII. je to imenovanje potrdil šele leta 1799 in Hren je v Gradcu prejel škofovsko posvečenje. Leta 1600 je postal predsednik reformne komisije za Kranjsko, v letih 1614-1621 je bil tudi namestnik nadvojvoda Ferdinanda v Notranji Avstriji. Umrl je 10. februarja 1630 v svoji rezidenci v Gornjem Gradu.
Obnovitelj katolištva na Kranjskem
Škof Tomaž Hren je imel nalogo izvesti cerkveno prenovo po načelih tridentinskega koncila (1545-1563). Papež Klemen VIII. in cesar Ferdinand II. sta si bila edina: v državi je treba najprej "pomesti" s protestantizmom, šele potem bo mogoča katoliška prenova. Cesar je začel ustanavljati reformne komisije, ki so jih sestavljali državni pooblaščenci in zastopniki Cerkve: ti so ljudstvo poučevali o razlikah med katoliško in protestantsko vero. To so bile politične, ne pa verske ali cerkvene ustanove. Najprej so zaživele na Štajerskem in Koroškem, kjer jih je vodil sekovski škof Martin Brunner. Na Kranjskem je bilo njihovo vodstvo zaupano škofu Hrenu, ki si je ob polni podpori predstojnikov (papeža in cesarja) in v skladu s svojo gorečnostjo in značajem prizadeval to nalogo čim bolje izpolniti. Tod so komisije delovale tri leta (1600-1603).
Ena od njihovih nalog je bila, da so ljudem odvzemali knjige naših protestantov, ki so bile protikatoliškega značaja; sprva so jih sežigali, kasneje pa jih izročali univerzi v Gradcu oz. jezuitskim kolegijem. Škof Hren se je močno trudil, da bi imel čimbolj izobražene in zgledne duhovnike, zato je ustanovil v Gornjem Gradu semenišče Collegium Marianum, kjer so se šolali in vzgajali njegovi duhovniki. Duhovnike je vsako leto (od 1602 do 1629) zbiral na škofijskih sinodah, na katerih "so preverjali razmere med duhovniki in verniki, urejali poslovanje škofije ter sprejemali sklepe, ki so postajali program prenovitvenega dela do naslednjega shoda" (Bogdan Kolar).
Hrenova skrb za knjige
Škofa Hrena radi prikazujejo kot "požigalca knjig slovenskih protestantov"; pošteni preučevalci njegovega življenja in dela pa mu priznavajo, kako se je tudi trudil, da bi slovenskim katoličanom dal v roke potrebne knjige. Nameraval je izdati prevod Velikega in Malega katekizma nemškega jezuita sv. Petra Kanizija; v njegovem času je izšel le Mali (1615) po zaslugi jezuita Janeza Čandeka. Z njegovim sodelovanjem je škof Hren izdal Evangelije inu liste (1613). "Besedilo je skoraj dobesedno prepisano iz Dalmatina; spremenila so se le nekatera mesta, ki se niso ujemala z Vulgato... Glavno pa je - in to daje knjigi posebno vrednost: Hren je po nasvetu nekaterih sodelavcev, kjer je bilo (za tedanje razmere) le mogoče, Dalmatinove nemške tujke nadomestil (ali dal nadomestiti) s slovenskimi izrazi; nove besede so večinoma srečno izbrane, četudi se niso vse ustalile v pismeni slovenščini" (Ivan Grafenauer). Načrtoval je tudi slovensko pesmarico, sestavljeno po rimskem brevirju, po cerkvenih očetih in latinskih nabožnih pesmih: njen naslov bi bil Hortulus animae (Vrtiček duše). Hotel je tudi ustanoviti v Ljubljani tiskarno, kjer bi tiskali (predvsem za bogoslužno rabo) potrebne slovenske knjige. Biblicist Marijan Peklaj piše: "Večkrat je prosil v Rim, da bi vsaj nekateri duhovniki smeli brati protestantske knjige in je tako dovoljenje tudi dobil. Kaže, da je s tem omogočil obstanek Dalmatinove Biblije med katoliškimi duhovniki."
obletnica meseca 02_2000