Zgodba o koledarju
Kdaj in kako je nastal, kako se je v teku časa spreminjal? Kakšen koledar uporabljamo danes? Ali je mogoče sestaviti "popoln" koledar?
NASTANEK KOLEDARJA
Koledar je oznaka za različne načine računanja časa oziroma za razdelitev časa po dnevih, tednih in mesecih. Koledar nam je postal tako domač, da si skoraj ne moremo misliti, da ga nekoč ni bilo.Narekovale so ga življenjske potrebe ljudi v pradavnini.
- Kdaj se začenja dan
Osnovna enota koledarja je dan: 24 ur ali 1440 minut, 86.400 sekund, od katerih je vsaka malo daljša od utripa srca. Dandanes se civilni dan povsod po svetu pričenja opolnoči po krajevnem času. Pri Babiloncih se je dan pričenjal s sončnim vzhodom, pri Grkih in Judih pa z njegovim zahodom. V cerkveni rabi se še vedno smatra, da je začetek novega dneva sončni zahod, zato se slavje velikih praznikov pričenja zvečer pred njimi. Pod imenom "dan" običajno mislimo obdobje svetlobe med jutranjo zarjo in večernim mrakom.
IZNAJDITELJI KOLEDARJA
Prvi poklicni "koledarniki" so bili duhovniki v Babilonu in Egiptu. Preučevali so gibanje Sonca, Lune in drugih nebesnih teles ter sestavili koledarje tako dobro, da so nekateri od njih še danes uporabni. Sama beseda "koledar" izvira iz starega Rima. Prvi dan njihovega štetja časa se je imenoval "calendae" (po glagolu calo kličem), ker ga je za to določen duhovnik oklical na Kapitolu in sicer zato, ker so morali biti na začetku meseca poravnani vsi dolgovi.
Koledar starih Babiloncev se je ravnal po Luni in po Soncu, imel je 12 Luninih mesecev po 29,5 dni, tako da je leto imelo 354 dni.
- Meseci so različni
Koledarski mesec je čas, ki ga porabi Luna, da opravi svojo pot menjav. To traja nekaj več kot 29,5 dni. Različne oblike Lune (od mlaja do zadnjega krajca) predstavljajo različne kote njene osvetlitve. Kozmični mesec je čas, ki ga porabi Luna na svojem krožnem potovanju od neke zvezde in nazaj do nje, kar znaša nekaj več kot 27 dni. Druge oblike meseca so: tropski (nekaj nad 27 dni), sinodični (od ene lunine mene do druge), solarni mesec (30,4 dni).
Dolžina leta
Leto je časovno obdobje, ki ga potrebuje Zemlja, da naredi poln krog po krožnici okoli Sonca. Ko se za čas izteče, je Zemlja na istem "startnem mestu" v svoji krožnici in Sonce je navidez na istem mestu na nebu. Za svoj krog okoli Sonca Zemlja potrebuje 365,2422 dni, kar pomeni 365 dni, 5 ur, 48 minut in 46 sekund. Vsak koledar, katerega leto ne odgovarja temu številu, bo brez glave potoval skozi letne čase.
RIMSKI/JULIJANSKI KOLEDAR
Naš koledar je urejen po vzoru rimskega koledarja, ki ga je leta 46 pred Kr. izdelal grški matematik in astronom Sosigen po naročilu takratnega vladarja Julija Cezarja in se zato imenuje julijanski. Prvotni rimski koledar iz 7. stol. pred Kr. je imel 10 mesecev s 304 dnevi v letu, ki se je pričenjalo z marcem. Kasneje so dodali še meseca januar in februar, ki pa sta prišla na konec. Vsaka štiri leta so duhovniki v koledar samovoljno vstavili dodaten mesec, kar je povzročalo veliko zmedo. Tej je hotel napraviti konec Julij Cezar. Sosigen mu je nasvetoval, naj za osnovo leta vzame 365 dni in 1/4, vsako navadno leto naj ima 365 dni, vsako četrto leto pa naj bo prestopno s 366 dnevi. Takrat so tudi določili število dni posameznih mesecev, ki velja še danes: 7 mesecev (januar, marec, maj, julij, avgust, oktober, december) po 31 dni, 4 meseci (april, junij, september, november) po 30 in februar z 28 dnevi v navadnem oziroma 29 v prestopnem letu. Za začetek novega leta je določil januar. Po Juliju Cezarju je dobil ime sam koledar pa tudi sedmi (prej peti) mesec - julij. Ko so duhovniki spet naredili zmedo, je leta 8 pred Kr. koledar nekoliko popravil cesar Avgust in v spomin na to se po njem imenuje osmi mesec avgust.
"NAŠ" GREGORIJANSKI KOLEDAR
Tropsko leto, časovni presledek med dvema zaporednima prehodoma Zemlje skozi točko pomladnega enakonočja (21. marca), ni dolgo točno 365 dni in 6 ur, kot predpostavlja julijanski koledar, temveč je za 11 minut in 14 sekund krajše.
Tuja in naša imena dni
Tuja imena dni v tednu:so povezana s sedmimi planeti, ki so jim stari zvezdoslovci pripisovali velik vpliv na življenje. Planeti nosijo imena antičnih bogov, vladarjev prve ure določenega dneva. Ponedeljek (dan po nedelji) je dan Lune (it. lunedi); torek je dan Marsa (it. martedi), po naše pa drugi (vtori) dan tedna. Sreda je dan Merkurja (it, mercoledi), v slovenščini pa "sredina tedna". Jupitrov dan je na Slovenskem četrtek (t.j. četrti). Dan Venere je na Slovenskem petek - peti dan. Naša sobota, ki je v drugih jezikih dan Saturna (angl. Saturday), pri nas nosi ime po hebrejskem izrazu za dan počitka v stari zavezi (sabat), nedelja, dan Sonca (nem. Sonntag), je pri nas posvečeni dan, ko se ne dela.
Do leta 1582 je ta razlika narasla na skoraj 10 dni: pomladno enakonočje bi bilo namesto 21. že 11. marca. To bi vplivalo na datum praznovanja velike noči, glavnega krščanskega praznika. Koncil v Niceji (leta 325) je namreč določil, naj se velika noč praznuje vsako leto v nedeljo po prvi pomladni polni luni. Papež Gregor XIII. je zato ukazal, da se leta 1582 izpusti deset dni; tako je 4. oktobru sledil 15. oktober. Odredil je tudi, naj bodo prestopna samo tista 100-letna leta, ki so deljiva s 400. Določil je, naj velja kot začetek pomladi 21. marec. Ta preurejeni koledar, ki se po tem papežu imenuje gregorijanski, so brž sprejele katoliške dežele Italija, Španija, Portugalska in Poljska, dolgo časa so ga zavračali protestanti in vzhodni kristjani, ki so se za bogoslužno rabo še naprej držali julijanskega. Med njima je 13 dni razlike, zato naši pravoslavni bratje obhajajo svoje praznike kasneje kot katoličani (božič 6. januarja).
BOMO IMELI SVETOVNI KOLEDAR?
Tudi naš gregorijanski koledar, ki ga uporabljamo, ni najpopolnejši. Modre glave že dolgo razmišljajo o koledarju, ki bi ga sprejeli po vsem svetu. Že leta 1923 je Svetovna koledarska zveza poslala Društvu narodov v Ženevi, predhodniku današnje OZN, predlog novega koledarja, po katerem bi leto imelo štiri enaka trimesečja s po 91 dnevi. Novo leto in vsako trimesečje bi se vedno začelo z nedeljo. Po mnogih sejah so razni odbori svetovne organizacije sklenili, da se predlagana reforma zaenkrat odloži, ker ima sedanja koledarska ureditev tako trdno tradicijo, da bi jo težko odpravili.
Lepa slovenska imena mesecev
Imena mesecev, ki jih danes uporabljamo, so iz rimskega koledarja, ko je leto, ki se je pričenjalo z marcem, imelo le deset mesecev, kasneje, kot že povedano, so jim na koncu dodali dva. Slovensko ime za januar je prosinec (sonce že proseva), februar je svečan (sečnja - krčenje sveta), marec je sušec (mesec brez dežja), april mali traven (trava začne poganjati), maj veliki traven (trava je visoka), junij rožnik (vse je v cvetju), julij je mali srpan (začenja se žetev), avgust veliki srpan (žetev je na višku), september je kimavec (živina "kima" na paši), oktober vinotok (vino se pretaka), november listopad (listje odpada) in december gruden (zemlja zmrzuje v grude).
O preureditvi koledarja se je razpravljalo tudi na drugem vatikanskem koncilu. Mnogi so izrazili željo, da bi največje krščanske praznike, zlasti veliko noč, obhajali vsi kristjani istočasno. Po predlogu zgoraj omenjenega "svetovnega" koledarja bi bila velika noč redno 8. aprila, kar bi bilo zelo blizu datumu judovske velike noči. Katoliška Cerkev modri preureditvi koledarja ne nasprotuje. Na koncu Konstitucije o svetem bogoslužju drugega vatikanskega koricila je dodatek z izjavo o popravku koledarja. Tam je rečeno, da se "sveti Cerkveni zbor ne upira določitvi stalno iste nedelje za velikonočni praznik, če na to pristanejo prizadeti, zlasti bratje, ločeni od edinosti z apostolskim sedežem". V drugi točki pa je rečeno, da je za katoliško Cerkev sprejemljiv samo tak koledar, ki "ohrani in brani teden s sedmimi dnevi in nedeljo".
Koledar cerkvenega leta
Poleg običajnega koledarja, ki mu pravimo tudi civilni, poznamo še koledar za cerkveno ali bogoslužno leto. To se pričenja na prvo adventno nedeljo - navadno je to zadnja nedelja novembra ali prva v decembru - končuje pa se na praznik Kristusa kralja (četrto nedeljo novembra).
Kitajski živalski koledar
Kitajski lunin koledar je najdaljši kronološki zapis v zgodovini: sega nazaj v čas ok. leta 2600 pred Kr, ko je cesar Huang Ti uvedel uvedel prvi ciklus zodiaka - živalskega kroga. Celoten ciklus traja 60 let, sestavlja pa ga pet krogov s po 12 leti. Kitajski lunin koledar daje vsakemu od dvanajstih let ime po eni od živali, ki so prišle, kot pripoveduje legenda, pozdravit Buda, preden zapusti Zemljo. Povabil je vse, prišlo pa jih je samo dvanajst (podgana, vol, tiger, zajec, zmaj, kača, konj, koza, opica, petelin, pes, svinja) in Buda jih je nagradil, da je po njih dal imena letom. Kitajci verujejo, da žival leta, v katerem se nekdo rodi, vpliva na njegovo osebnost in pravijo: "Ta žival se skriva v tvojem srcu." (Leto 2001 je leto kače.)
Ta koledar, ki po datumih civilnega koledarja ureja bogoslužje katoliške Cerkve, je bil preurejen leta 1969 po smernicah drugega vatikanskega koncila. V splošnih določbah tega odloka o cerkvenem letu in koledarju je rečeno: "Sveta Cerkev na določene dneve v teku leta obhaja sveti spomin Kristusovega odrešilnega dela. Vsak teden se na dan, ki mu pravimo Gospodov dan ali nedelja, spominja Gospodovega vstajen.ja; enkrat na leto, to je o veliki noči, na svoj največji praznik, obhaja Gospodovo vstajenje skupaj z njegovim zveličavnim trpljenjem. V teku cerkvenega leta pa razgrinja celotno Kristusovo skrivnost in obhaja spomin svetniških godov." Adventni čas (adventne nedelje, ki uvajajo v praznovanje Jezusovega rojstva na božič, 25. decembra, so štiri, adventni tedni pa lahko le trije) pripravlja na praznik Jezusovega rojstva in kratek božični čas. Priprava na največji krščanski praznik, Jezusovo vstajenje, je nekoliko daljši postni čas, salvje se potem raztegne na nekaj tednov velikonočnega časa, sledi pa najdaljše obdobje "med letom" ali "navadni čas". Bogoslužni koledar katoliške Cerkve je splošni, ki velja za vse katoličane rimskega obreda, in posebni za krajevne Cerkve. Tak koledar vsako leto izdaja tudi Cerkev na Slovenskem.
Različna štetja
Koledar je tudi knjiga
Pod geslom "koledar" najdemo v Slovarju slovenskega knjižnega jezika tudi razlago, da se tako imenuje "knjiga, ki vsebuje poleg koledarskih podatkov še praktično poučne in literarne sestavke". Od takih knjig je nedvomno najbolj znan Mohorjev koledar, ki ga od leta 1873 izdaja Slomškova Mohorjeva družba, najstarejša slovenska knjižna založba. Leta 1895 je Mohorjeva družba imela ok. 66.000 članov, takoj po prvi svetovni vojni pa celo 90.000 in toliko koledarjev je tisto leto romalo v slovenske domove. V Mohorjevih koledarjih, ki so bili zelo priljubljeno branje, so sodelovali številni mojstri peresa in čopiča. Poznamo še veliko raznih drugih podobnih koledarjev. Predhodnica koledarja je bila pratika.
Na praznik Gospodovega razglašenja, 6. januarja 2001, se bo zaključilo jubilejno sveto leto ob 2000-letnici Kristusovega rojstva. Za kristjane je to osrednji dogodek v zgodovini našega planeta, za velik del svetovnega prebivalstva pa izhodišče za štetje let naprej in za računanje nazaj. Mnogi dosledno govorijo in pišejo "pred Kristusom" in "po Kristusu", drugi uporabljajo izraza "pred našim štetjem" in "po našem štetju". Znano je, da izračun letnice Jezusovega rojstva, ki ga je leta 532 napravil skitski menih Dionizij Mali v Rimu, ni prav točen, vendar to bistva stvari ne spremeni. Njegovo štetje let je v 8. stol. prevzela Francija, kmalu še druge evropske države. Uzakonil pa ga je pravzaprav šele gregorijanski koledar. Letnice krščanske ere/dobe se označujejo z latinskima črkama AD (Anno Domini - leta Gospodovega), kar pomeni: toliko let je preteklo od rojstva našega Gospoda, ki je isti "včeraj, danes, vedno", kot je zapisano v logotipu iztekajočega se svetega leta.
Poznamo še druge načine štetja let. Stari Grki so jih šteli po raznih vladarjih, najbolj znano pa je njihovo štetje po olimpiadah. Naše leto 2001 je leto 2777 olimpijske ere, kajti prve olimpijske igre antike so bile leta 776 pred Kr. Rimljani so se v štetju let ravnali po ustanovitvi mesta Rim (ab urbe condita) leta 753 pred Kr. Izhodišče judovskega merjenja časa je leto 3761 pred Kr., ki je po izračunih njihovih učenjakov datum ustvarjenja sveta: preprosto so sešteli leta raznih seznamov in rodovnikov, ki jih navajajo starozavezne knjige Svetega pisma. Za muslimane pa se čas začenja z datumom 16. julija 622 po Kr., ko je ustanovitelj njihove vere Mohamed bežal iz Meke v Medino. Leto 2001 je po muslimanskem koledarju leto 1379.
Čuk S., Priloga, v: Ognjišče (2001) 1, str. 58.