Page 14 - Vzgoja za vrednote
P. 14

drugi preveč smilili, delal napak s svojo popustljivo-
                  stjo, postajal orodje izkoriščevalcev …
                    Kot  velja  za  večino  vrednot,  velja  še  posebej  za
                  usmiljenje, da se to privzgaja predvsem z zgledom.
                  Starši bi morali svoj čut za usmiljenje skrbno goji-
                  ti, ga negovati in ga svojim otrokom izdatno izkazo-
                  vati. Izkušnje nam kažejo, da otroci, ki odraščajo ob
                  trdosrčnih  starših,  ki  sami  ne  poznajo  usmiljenja,
                  tudi sami postanejo trdosrčni, pretirano strogi, ne-
                  popustljivi. To je nekako skorajda obče znano. Toda
                  manj  se  zavedamo  tudi  druge  plati.  Tudi  otroci,  ki
                  odraščajo ob pretirano ‘mehkih’, popustljivih starših,
                  ob starših, ki se jim otroci smilijo in se trudijo dela-
                  ti vse namesto njih, odrastejo prav tako v trdosrčne
                  toge, zahtevne, nepopustljive. Razlika je le v odnosu
                  do sebe: otroci, ki odraščajo ob trdosrčnih, pretirano
                  zahtevnih starših, postanejo pretirano zahtevni tudi
                  do sebe. Otroci, ki odraščajo ob premehkih starših,
                  v razvajanju – pa postanejo pretirano zahtevni, ‘pra-
                  vičniški’,  le  v  odnosu  do  drugih,  medtem  ko  so  do
                  sebe skrajno ‘popustljivi’, sebi ‘dovoljujejo vse’.
                    Ob zgledu je zato zelo pomembno, da se z otrokom
                  tudi pogovarjamo o usmiljenju, da otroka spodbuja-
                  mo k razumevanju drugih, k razumevanju okoliščin,
                  v katerih se dogajajo tudi, recimo, krivice, k razume-
                  vanju stisk, težav, nemoči drugih.
                    Posebej pa je za usmiljenje pomembno načelo ‘še
                  ene možnosti’ pri napakah. Ta ‘še ena možnost’ pa
                  ne pomeni tega, da otroku pač ‘spregledamo’ napako,
                  ampak da mu damo možnost, da sam svojo napako
                  popravi, kjer pa to ni mogoče, da vsaj, kolikor se le
                  da, ublaži, omili škodljive posledice.







                   188
   9   10   11   12   13   14   15   16