Docat - navodila za uporabo vere
Kaj je to družbeni nauk Cerkve? Spet eno novo cerkveno sporočilo? Kako naj se sploh znajdem v cerkvenih dokumentih? Raje kot da bi se poglabljal vanje, jih odmislim – saj ne vem, kaj naj z njimi sploh počnem ...
Družbeni nauk Cerkve ni nič novega, nova pa je knjiga, ki družbeni nauk Cerkve predstavlja mladim. To je DOCAT, nekateri mu rečejo kar modri YOUCAT, ki oktobra prihaja na knjižne police Ognjišča. Prinaša navodila, kako živeti krščanstvo pri tebi doma, v šoli, pa tudi v naravi, na internetu, v politiki in gospodarstvu. Skratka povsod. To niso zatežena navodila, nasprotno, so zanimiva, opremljena z norimi citati in zabavnimi ilustracijami. Se še vedno sprašuješ, zakaj bi potreboval navodila za uporabo vere?
Kupil si nov strojček za pripravo sladoleda. Če slediš navodilom za uporabo, je precej verjetno, da boš kmalu lizal svoj sladoled. Če si ne vzamemo časa za branje navodil, že pri preprostih stvareh obstanemo na mestu. V verskem življenju, ki je zelo kompleksno (če že ne zakomplicirano), še toliko bolj potrebujemo (pozitivna!) navodila, da smo srečni kristjani. Pri verouku dobimo zelo malo prakse – zato je fino, da svoje krščanstvo gradimo na izkušnjah (= zapustimo svoj kavč in vero živimo).
NAREJENO ZA MLADE
Mladim je težko raziskovati stare stvari (kot so cerkveni dokumenti), brskati po nečem že ustaljenem ... Navajeni smo novosti, vedno iščemo drugačno. Knjige iz zbirke YOUCAT odgovarjajo na potrebo mladega po nečem novem, drugačnem – po nečem, kar je del sodobnega sveta. Hkrati pa prinašajo staro, temeljno znanje, ki ga vsak kristjan nujno potrebuje, da lahko živi aktivno. To-do v angleščini pomeni narediti, storiti – od tu tudi ime za DOCAT. Rumeni YOUCAT – katekizem je osnova, modri DOCAT je akcija. »Je nekakšno navodilo za uporabo, ki nam pomaga s pomočjo evangelija spreminjati najprej sebe, nato svoje bližnje okolje in na koncu celoten svet. Kajti z močjo evangelija moremo zares spremeniti svet ... Spustite se v gibanje. Če boste mnogi skupaj delali, potem bo na svetu bolje in ljudje bodo čutili, da po vas deluje Božji Duh. In morda boste potem vi kot bakle, ki bodo tem ljudem osvetlile pot k Bogu,« v DOCAT-u zapiše papež Frančišek, ki kristjane vedno znova vabi, da si aktivno prizadevajo za drugačen, pravičnejši svet: »Kristjan, ki v teh časih ni revolucionar, ni kristjan.«
DEJAVEN ČLOVEK SE VEDNO VPRAŠA: ZAKAJ?
Vero je nemogoče živeti brez hrepenenja po odgovorih. Ker pa je odgovore treba poiskati, prebirati cerkvene dokumente, razmišljati, povezovati ... marsikdaj pristanemo na kavču, v svoji coni udobja. Če že sediš na kavču, potem vzemi v roke DOCAT, ki ti bo pomagal, da kavč kar se da hitro zapustiš in prevetriš svoje krščanstvo.
Tudi DOCAT deluje po sistemu vprašanje – odgovor (skupaj odgovori na kar 328 vprašanj). Najprej moramo razumeti, zakaj smo sploh tu, zakaj je Bog ustvaril svet in kaj ima ljubezen s tem. Zakaj potrebujemo civilizacijo ljubezni in kako lahko z ljubeznijo spremenimo svet.
- DROBNI TISK
O stranskih učinkih uporabe se pozanimajte pri svojem župniku ali spovedniku. Le še namig: blagih stranskih učinkov ni, evangelij in DOCAT vedno zadeneta na polno.
Pravi kristjan ne morem biti, ne da bi bil socialen. Zakaj ne? Zakaj Cerkev ni sama sebi namen? Zakaj si Cerkev prizadeva, da bi vsi ljudje spet uresničevali pravičnost?
DOCAT postaja vedno bolj oprijemljiv, predvsem ko gre za enkratno in neskončno vredno, to je človek kot oseba. Zakaj človek nima vrednosti, ampak dostojanstvo? Zakaj imajo človekove pravice prav tako dober temelj v veri kot v razumu in zakaj lahko samo Bog ljudi obvaruje, da ne padejo drug drugemu v roke?
Načela socialnega nauka so skupno dobro, osebnost, solidarnost, subsidiarnost: kako jih etično utemeljiti in praktično udejanjati? In zakaj so še posebej uporabna za analiziranje in izboljšanje družbenih realnosti?
Kar se je sprva zdelo izgubljeno v megli, v praksi izgubi vso svojo neoprijemljivost na naslednjih področjih:
DRUŽINA
Zakaj je družina osnovna (zarodna) celica družbe, katere naloge opravlja družina za družbo, zakaj je družina izpostavljena posebnim ogroženostim (ne samo danes) in zakaj jo je treba posebej ščititi?
POKLIC IN POKLICANOST: ČLOVEKOVO DELO
Zakaj delo ni prekletstvo, ampak izraz človekove samouresničitve? Zakaj nas delo naredi za Božje sodelavce? Zakaj je delo za človeka in ne človek za delo?
BLAGINJA IN PRAVIČNOST ZA VSE: GOSPODARSTVO
Zakaj ima gospodarstvo svoje lastne zakone? Zakaj je gospodarsko ravnanje samo takrat človeško pravično, ko imajo vsi udeleženci nekaj od njega? Zakaj ima trg tudi meje in kako lahko reagiramo na globalizacijo?
OBLAST (MOČ) IN MORALA: POLITIČNA SKUPNOST
Zakaj politika potrebuje utemeljitve, legitimnost in etične okvirne pogoje, da bi bila človeku prijazna in koristna? Zakaj se kristjani morajo vpletati v politiko? Zakaj se kristjani zavzemajo za svobodo vseh in za pravičnost do vseh? In zakaj imajo pri tem velik interes biti dobri državljani?
EN SVET – ENO ČLOVEŠTVO: MEDNARODNA SKUPNOST
Zakaj morajo kristjani reagirati na radikalno spreminjajoč se svet z novimi sredstvi? Zakaj ima Cerkev posebno odločitev za uboge ter kako naj organizira solidarnost in globalno sodelovanje?
STVARSTVO VAROVATI: OKOLJE
Zakaj imajo kristjani poseben odnos do narave in okolja? Zakaj moramo zdaj nekaj narediti za ohranitev stvarstva in težiti k trajnostnemu ravnanju z zemeljskimi viri?
ŽIVLJENJE V SVOBODI IN NENASILJU: MIR
Zakaj potrebujemo Boga, da pridemo do trajnega in temeljnega miru? Zakaj mora biti Cerkev ustanoviteljica miru in kaj lahko doprinese k pomirjanju konfliktov? Zakaj radikalni pacifizem (mirovništvo) konfliktov ne rešuje in kdaj se sme odločiti za zadnje sredstvo vojne?
ZA KONEC PA ŠE TEMA OSEBNO IN DRUŽBENO ANGAŽIRANJE: LJUBITI
Zakaj se morajo kristjani angažirati in kje je njihovo angažiranje zaželeno: v Cerkvi, v družbi, v socialnih stiskah in družbenih sporih, v strankah in združenjih? Zakaj lahko kristjani svojim sodobnikom ponudijo stvari, ki jim jih nihče drug ne more dati?
K zgornjim temam so dodane še dopolnitve: Kaj je revščina? Globalne javne dobrine/Dobrine svetovne skupnosti. Novi mediji. Svoboda raziskovanja in njegova možna zloraba.
Vsako poglavje se zaključi z izborom pomembnih navedkov iz cerkvenih dokumentov, ki v očeh (mladega) človeka po predelanem celotnem poglavju zaokrožijo celoto. DOCAT-ov koncept vsakega poglavja gre torej iz prakse k dokumentom. Narobe svet? Sploh ne. Mladi danes namreč funkcioniramo točno tako – ogromno energije vložimo v to, kar vidimo, pomembno je doživetje: ali mi je všeč, je dovolj kul, da delim med prijatelje? Šele nato raziščemo ozadje.
KAKO JE NASTAL DRUŽBENI NAUK CERKVE?
Nihče ne more poslušati evangelija, ne da bi bil družbeno izzvan. Z družbenim naukom so mišljene tiste izjave o družbenih vprašanjih, ki jih cerkveno učiteljstvo izraža že od časa okrožnice Rerum novarum papeža Leona XIII. naprej. Z industrializacijo v 19. stoletju se je pojavilo povsem novo socialno vprašanje. Večina človeštva ni bila nikoli več zaposlena v poljedelstvu, marveč v industriji. Takrat ni bilo nobene zaščite pri delu, ne zdravstvenega zavarovanja, ne pravice do dopusta, pogosto pa je obstajalo tudi delo otrok. Nastali so sindikati, da so se zavzemali za pravice delavcev. Papežu Leonu XIII. je bilo jasno, da mora reagirati z izrednimi ukrepi. V svoji okrožnici Rerum novarum je zarisal obrise pravičnega družbenega reda. Od takrat so papeži vedno znova reagirali na znamenja časa in v tradiciji Rerum novarum odgovarjali na posebej pereča družbena vprašanja. Izjave, ki so v teku časa nastajale, imenujemo družbeni nauk. Poleg stališč vesoljne Cerkve, torej učenj papežev, koncilov ali rimske kurije, sodijo k družbenemu nauku Cerkve tudi področna stališča, npr. besede o družbenem nauku kakšne škofovske konference.
To, čemur se vedno znova čudim, je: na svetu je več kot 30 milijonov zakonov, izpeljanih iz desetih zapovedi. (Albert Schweitzer (1875–1965), misijonar zdravnik in Nobelov nagrajenec za mir)
M. Pezdir Kofol, Veroučne strani: Youcat, v: Ognjišče 12 (2017), 86-87.