Sprejemati svojo minljivost – pomirjeno živeti v starosti

SLEHERNIK
Slehernik je srednjeveški misterij, duhovna igra, ki jo že sto let uprizarjajo v Salzburgu in drugod po Evropi, pred nekaj leti pa so jo z uspehom postavili na oder tudi na Jožefovem hribu v Celju. Osrednji lik Slehernik je razuzdan bogatin, ki ga sredi brezskrbnega veseljačenja obišče Božja odposlanka Smrt, z naročilom, naj se odpravi pred večnega Sodnika. Pozvani v grozi vabi svoje prijatelje in pristaše, da bi ga pospremili in mu olajšali težko pot. Nihče ne želi z njim, in ničesar, kar mu je ljubo, ne more vzeti s seboj. Usmilita se ga le Dobra dela in Vera, ki mu pomagata do kesanja in spreobrnjenja, nato z njima pomirjen odide pred Stvarnika.
Igra nosi sporočilo za vse čase in opozorilo za vse ljudi. Slehernik pooseblja vsakogar izmed nas, ki smo lahko vsak trenutek poklicani iz življenja, na pot brez vrnitve, pred Gospodarja življenja in Razsodnika. Tudi mi vsi bomo morali zapustiti vse, kar smo v življenju prejeli, in se na pot odpraviti sami. Za popotnico, podporo in priporočilo v večnosti bomo lahko imeli le to, kar smo v življenju dobrega naredili. Le naša dobra dela, zaupanje in vera lahko olajšajo našo bolečino in osamljenost ob zemeljskem slovesu.odnos do staranja2022 11a

NE VEMO NE URE NE DNEVA
Slehernik je bil mlad mož, mož v najlepših letih. Vsako človeško življenje je že ob rojstvu zaznamovano s svojim koncem, za katerega nikdar ne vemo vnaprej, kdaj bo prišel. Mlajši človek rad izriva misel na minljivost in smrt iz svojega zavedanja. Pretiran beg pred njima in njuno zanikanje pa nista koristna.
Od otroštva dalje različni življenjski dogodki, kot so bolezni, izgube bližnjih, okrogle obletnice in drugi mejniki, zdramijo v nas misel na odtekanje časa, misel na smrt ali strah pred njo. Ob tem se lahko včasih resnično predramimo, prebudimo – v življenje. Morda začnemo na svoje življenje in svoje poslanstvo v njem gledati nekoliko drugače, morda bolj odgovorno, ter smo se pripravljeni potruditi, da bi pri sebi kaj spremenili.

STARANJE – DOZOREVANJE, A TUDI MINEVANJE
V starosti, ko se nihče ne more izogniti počasnemu pojemanju življenjskih moči in različnim boleznim, stopa misel na smrt bolj v ospredje našega zavedanja. Z leti postaja dejstvo, da je naša minljivost neizogibna, za nas bolj sprejemljivo. Strah pred smrtjo je manjši kot v mlajših letih. A ni pri vseh ljudeh enako. Nekateri o svoji umrljivosti ne želijo razmišljati, se o tem nočejo pogovarjati in se izogibajo vsemu, kar jih spominja na smrt. 
Poznal sem starejšega gospoda, ki je več let bojeval sodne bitke z občino, ki jo je tožil, češ da se je pokopališče ob širitvi preveč približalo njegovi hiši. Živel je v stalnem stresu, ker je gledal grobove in ob pogrebih poslušal žalostinke. Bližina pokopališča ga je preveč spominjala na neizbežno bližino njegove smrti. Ob tem, ko se je neutrudno boril za svojo pravico, pa so njegovi dnevi na tem svetu odtekali.
Nasprotno pa francoski pisatelj in filozof Fabrice Hadjadj v svoji knjigi Kako uspeti v smrti pripoveduje o tem, da prebiva v stari hiši, ki meji na pokopališče, in pravi, da bi to vsakomur priporočal. Prepričan je, da lahko človeku pomaga sprejeti lastno umrljivost, če se ne izogiba soočenju z njo in razmišljanju o njej. Potem lahko tudi drugače, bolj globoko in bolj poduhovljeno živi svoje življenje. Tudi mnogi drugi misleci in strokovnjaki na področju duševnosti opozarjajo na negativne posledice tega, da umiranje in smrt na različne načine izrivamo iz našega življenja in iz našega zavedanja. Carl Gustav Jung, veliki poznavalec globin človeške duše, je menil, da človek, ki se ne sprašuje o smrti in se ne zaveda njene dramatičnosti, nujno potrebuje zdravljenje.odnos do staranja2022 11b

SPREJEMATI SVOJ KONEC
Za vsakogar je koristno, da ima v poznih letih še dovolj želja in ciljev ter ohranja svojo aktivnost na različnih področjih, pač v skladu z možnostmi in tudi omejitvami, ki mu jih prinaša življenje. Skrb za zdravje, ohranjanje vitalnosti, vseživljenjsko učenje in vzdrževanje stikov z drugimi ljudmi so vsekakor pomembne naloge v starosti. Kdor se jim posveča, s tem hkrati nekoliko blaži svojo bivanjsko stisko, ki jo lahko začuti ob minevanju časa.  
A običajno se izkaže, da to ni dovolj. Življenje v svoji zadnji etapi postavlja pred nas še drugačno nalogo. Znameniti psiholog Erik Erikson meni, da je ena od človekovih bistvenih nalog v zadnjem obdobju življenja, in dokončna preizkušnja posameznikove dozorelosti, da sprejme svojo minljivost in svojim naslednikom pokaže, da se ne boji umreti.

    Trdne in tople čustvene vezi z bližnjimi, ki jih še imamo, in s tistimi, ki so že v večnosti,  nam pomagajo sprejemati in premagovati strah pred smrtjo, blažijo bolečino minljivosti, ter so v oporo ob pripravah na dokončno slovo in ob poslavljanju.
To gotovo ni lahka naloga. Toda poznamo pričevanja o ljudeh, ki so, zreč svoji smrti v oči, pogumno izražali željo in pripravljenost, da bi se s sveta poslovili dostojanstveno, da bi s tem svojim zadnjim dejanjem bili tudi za zgled tistim, ki ostajajo za njimi.
Pred kratkim se je poslovila plemenita gospa, ki je po svojem poklicnem poslanstvu in svoji dobroti mnogim pomagala premagovati žalost ob izgubi bližnjih ter se spoprijemati s strahom pred njihovo lastno smrtjo. Po pripovedovanju je umrla povsem vdana, spokojna, pripravljena, dostojanstvena. Umrla je tako kot je živela in tako kot je opogumljala druge.
Veliko manj časa za pripravo na smrt so imeli, vzemimo, na smrt obsojeni talci v zaporu Stari pisker v Celju v tragičnih letih 1941 in 1942. Njihova ohranjena poslovilna pisma, ki so jih pisali svojim domačim, in so razstavljena v muzeju, so presunljiva, zlasti v tem, kako sprijaznjeno, vdano so sprejemali dejstvo, da bodo čez nekaj ur mrtvi. Številni od njih so v pismih izražali vero v Boga in upanje, da se bodo nekoč ponovno srečali s svojimi dragimi v nebesih. Poleg tega so tolažili domače, katerih hudo žalost so predvidevali. Vir takšne drže in takšne moči je globoko skrivnosten.

PRIPRAVLJATI SE NA SMRT – A NE ČAKATI NANJO
Od svojih starih staršev in staršev sem velikokrat slišal ta življenjski napotek: “Delati moramo, kakor da bomo večno živeli, in moliti, kakor da bomo jutri umrli”. Misel zelo lepo povzema in sporoča, kakšen naj bo zrel, moder in pomirjujoč odnos do smrti. Delajmo, polno živimo, ne zapravljajmo časa, ne čakajmo na smrt, a bodimo hkrati pripravljeni nanjo!
Nihče tudi ne ve, kakšna bo njegova zadnja ura. Sleherni človek se boji trpljenja in prehoda “na ono stran”.
    Najbolj pomembno je, da si lahko rečemo, da smo živeli in živimo po svoji vesti ter v skladu s svojimi najvišjimi vrednotami.
Tudi prenekateri svetnik je zatrepetal pred prekinitvijo niti svojega življenja. V spominu so mi ostale besede znanega benediktinskega patra, priljubljenega pisatelja in predavatelja Anselma Grüna, ki jih je izrekel na predavanju o “visoki umetnosti staranja” v Celju leta 2009. Dejal je, da lahko upamo in verjamemo, da nam bodo prehod olajšali naši bližnji, ki so že onstran. S prispodobo povedano bo tako, kot bi morali s težkim nahrbtnikom preskočiti jarek, potok. Svoj nahrbtnik bomo lahko podali nekomu, ki nas čaka na drugi strani, da ga poprime, nam poda roko in nam olajša prehod na drugo stran.odnos do staranja2022 11c
Trdne in tople čustvene vezi z bližnjimi, ki jih še imamo, in s tistimi, ki so že v večnosti,  nam pomagajo sprejemati in premagovati strah pred smrtjo, blažijo bolečino minljivosti, ter so v oporo ob pripravah na dokončno slovo in ob poslavljanju.

PRED ODHODOM ŠE KAJ POPRAVITI
Naravno in tudi koristno je, da v starosti delamo svoj življenjski obračun, kar seveda ni enkratno in enostavno opravilo, ampak daljši in zapleten proces. Ko se oziramo na svojo dolgo preteklost in hkrati mislimo na kratko prihodnost, se v nas lahko zbujajo tesnobna občutja, da smo v življenju veliko zamudili, da nismo izpolnili svojih pričakovanj in pričakovanj drugih, a nimamo več časa, da bi zamujeno nadoknadili. Morda žalujemo za vsem, kar je bilo dobrega in lepega, pa se ne more nadaljevati in se moramo od tega poslavljati.
V takšnem žalovanju nam je v pomoč, če smo hvaležni za življenje, ki nam je bilo do sedaj dano, in za vse, kar smo lahko doživeli, ustvarili in darovali naprej, prenesli na svoje naslednike. Lažje nam je, če se zavedamo, da je lahko življenje slehernega izmed nas v svoji končni izpolnitvi le približek tega, kar smo si želeli, si predstavljali in pričakovali. Najbolj pomembno je, da si lahko rečemo, da smo živeli in živimo po svoji vesti ter v skladu s svojimi najvišjimi vrednotami. 
Nikdar pa tudi ni prepozno za kakšne spremembe, zlasti takšne, ki so lahko dobra popotnica za večnost.
TacolMed takšne sodita zlasti odpuščanje, opustitev zamer in obžalovanje krivic, ki smo jih morda komu storili. Slednje vključuje iskreno kesanje, a tudi popravo krivic, če je še mogoče, in opravičilo tistim, ki smo jih hote ali nehote prizadeli. Kesanje in spreobrnjenje sleherniku pomagata pri poslavljanju in ločevanju od tega sveta.

D. Tacol, Odnos do staranja in starosti, v: Ognjišče 11 (2022), 27-29.

Zajemi vsak dan

Zaupaj v Boga z vsem svojim srcem, in na svojo razumnost se ne zanašaj.

(Pregovori)
Četrtek, 2. Maj 2024
Na vrh