
11. november
Po ljudskem reku je Martinovo 'jesenski pust'. Sveti Martin sam pri tem nima deleža, razlaga priznani narodopisec dr. Niko Kuret. Karkoli se ob martinovanju godi, "je starejšega izvora: na današnji dan postavljeni svetnik je moral prevzeti pogansko praznovanje in šege, ki jih ni bilo moč zatreti. Pogani našega podnebnega pasu so v začetku novembra obhajali praznik zahvale za letino. K tem slavjem so prihajali tudi duhovi rajnih prednikov. Vse to je mogoče razbrati iz martinovanja, kakor se na Slovenskem deloma še obhaja. Martinovanje je posebej slovesno v vinskih krajih, kajti mošt se je že spremenil v novo vino. Svetemu Martinu se je že zgodaj pridružila gos: po vsej verjetnosti je bila daritvena žival," piše dr. Niko Kuret.
Martin Tourski, galsko-frankovski narodni svetnik, se je rodil okoli leta 316 v Panoniji (sedanji zahodni Madžarski). Njegovi starši so bili pogani, Martin je proti njihovi volji z dvanajstimi leti prosil za sprejem med katehumene. Na krst je moral čakati šest let. Pri petnajstih letih je stopil v državno vojsko in postal častnik gardne konjenice. Znana je zgodba o tem, kako je Martin nekega mrzlega zimskega dne pred mestnimi vrati v Amiensu presekal svoj častniški plašč in polovico dal od mraza prezeblemu beraču. Ponoči se mu je prikazal Kristus, ogrnjen s tem plaščem, in mu dal vedeti: vse, kar storite ubogim, storite meni.
Kakor hitro mu je bilo mogoče, se je Martin poslovil od cesarske službe in se napotil k škofu Hilariju v Poitiers. Tam je prejel nižje redove (prve stopnje do duhovništva), mašniško posvečenje pa je prejel nekaj let kasneje. Martin pa je želel živeti v samoti, zato si je zunaj mesta Poitiers postavil celico. Sčasoma so se mu pridružili mnogi učenci in tako je blizu mesta Tours zrastel samostan. Predstojnik Martin si je prizadeval svojo skupnost voditi k čim popolnejšemu posnemanju Kristusove ljubezni.
Leta 371 je bil izpraznjen škofijski sedež v mestu Tours. Verniki in duhovniki so za svojega novega škofa soglasno izvolili Martina. Od tedaj je bil Martin zvest in skrben pastir svoje črede. Ljudje so ga poznali in ljubili kot svojega očeta. Povsod so govorili o milostni moči njegovih čudežnih ozdravljenj, izganjanja hudih duhov in obujanja mrtvih.
Živo se je zavedal svoje apostolske naloge. Vedno je imel pred očmi zveličanje svojih vernikov in varovanje pravega nauka. Verno ljudstvo ga je kmalu po njegovi smrti 8. novembra leta 397 – začelo častiti kot svetnika. Bil je eden prvih svetnikov-nemučencev, ki mu je Cerkev priznala svetniško čast. Na tisoče cerkva, mest in gradov je dobilo svoje ime po njem. Njegov grob v Toursu je bila ena najbolj znanih božjih poti v srednjem veku.
Njegovo češčenje so zelo pospeševali benediktinski menihi med 7. in 10. stoletjem. Iz tega časa so tudi naše najstarejše cerkve, posvečene sv. Martinu: v ljubljanski škofiji jih je 41, v mariborski 16, v koprski 17. Te številke nam povedo, kako češčen je bil sveti Martin med našimi vernimi predniki.
Ime Martin je Slovencem zelo ljubo. Skrajšana oblika je Tine, Tinek, v "prevodu" Davorin ali Davor. Ženske oblike so Martina, Tina, Tinka, Davorina.
»Jezus Kristus je bil prvi tviteraš na svetu, ker so bila njegova sporočila jasna,« je izjavil vatikanski kardinal Gianfranco Ravasi, ki tudi sam marljivo tvita. Predsednik papeškega sveta za kulturo je nadaljeval: »Kristus je uporabljal tvite pred vsemi, saj so njegova osnovna sporočila krajša od 45 znakov, kot na primer: "Ljubite drug drugega." Jezus je sporočal s pomočjo zgodb in simbolov, podobno kot to danes dela televizija.« Ravasi je še poudaril, kako je modro, da duhovniki uporabljajo tudi moderno računalniško tehnologijo. »Če se duhovnik ne zanima za to komunikacijo, zanemarja svoje dolžnosti,« je še dodal kardinal.
Vatikan je v zadnjih letih okrepil svojo navzočnost na internetu. Najprej pod pontifikatom Benedikta XVI., še bolj pa po izvolitvi papeža Frančiška, ki ima samo v angleščini več kot tri milijone sledilcev. Slednji pa je postal znan tudi po tem, da veliko uporablja klasično sredstvo kakor je telefon, po katerem pokliče tudi preproste ljudi, po pisanju pisem in dajanju intervjujev.
- Bernard Lichtenberg, bl., † 1943, nemški duhovnik, mučenec
- Bertila, sv., † ok. 705, opatinja v Chellesu v Franciji
- Domnin in tovariši, sv., † 307, mučenci v Cezareji v Palestini
- Elizabeta in Zaharija, sv., 1. st., mati in oče Janeza Krstnika
- Fibicij, sv., 6. st., škof v Trierju v Nemčiji
- Frančiška d'Amboise, bl., † 1485, kneginja, karmeličanka v Nantes v Franciji
- Gerald, sv., † 1123, škof v Beziersu v Franciji
- Gvido Marija Conforti, bl., † 1931, nadškof v Parmi
- Jurij La Pira, † 1977, župan v Firencah, graditelj miru
- Kozma (Gomidas Keumurgian), bl., † 1707, armenski mučenec
- Zaharija, sv., 1. st., oče Janeza Krstnika
- Aed, sv., † 589, škof na Irskem
- Ambrož iz Masse, bl., † 1240, iz reda manjših bratov v Orvietu v Italiji
- Andrej Avelinski, sv., † 1608, duhovnik
- Demetrijan, sv., † ok. 260, škof in mučenec v Antiohiji
- Jožef, sv., † 343, mučenec v Perziji
- Just, sv., † ok. 627, škof v Canterburyju v Angliji
- Leon I., glej Leon Veliki
- Leon Veliki, sv., † 461, papež in cerkveni učitelj
- Narses in Jožef, sv., † 343, mučenca v Perziji
- Orest, sv., prva st., mučenec v Kapadokiji
- Tiberij, sv., prva st., mučenec v rimski Galiji, kjer je zdaj kraj Saint-Thiery

10.november
Izredna osebnost današnjega slavljenca, papeža in cerkvenega učitelja Leona Velikega, potrjuje resničnost latinskega izreka 'nomen est omen', po naše: 'ime vse pove'. Njegovo ime namreč pomeni 'lev' in ta mož je z levjim pogumom branil Cerkev pred notranjo nevarnostjo krivih ver in pred zunanjimi sovražniki: pred divjim hunskim poglavarjem Atilom in pred Vandali. S svojo odločnostjo je reševal ne samo Cerkev, kateri je bil postavljen za voditelja, temveč tudi Evropo in njeno kulturo.
Ni znano, kdaj in kje je bil ta veliki papež rojen. Kristusovo Cerkev je vodil 21 let. Že pred izvolitvijo za papeža je opravljal odgovorne službe v rimski Cerkvi. Odlikoval se je po temeljiti bogoslovni izobrazbi, izredni iznajdljivosti, znal se je hitro odločati in imel je dober posluh za potrebe časa. Kot naslednik apostola Petra je na škofovski sedež v Rimu sedel 29. septembra leta 440. V svojem govoru ob škofovskem posvečenju je rekel: »O Bog, slišal sem glas tvojega klica in sem se zbal; premišljal sem delo, ki si mi ga naložil, in sem se ustrašil. O ti, ki si mi naložil to težko breme, nosi ga z menoj, te prosim! Bodi mi vodnik in opora! Daj mi moči, ko si me poklical!«
V dolgih letih papeževanja je imel Leon veliko priložnosti, da je kot najvišji pastir Cerkve branil in varoval čistost vere. Komaj je sedel na Petrov sedež, je že moral nastopiti proti manihejcem, ki pribežali v Rim iz Severne Afrike in so širili nauk o nasprotju med dobrim in zlim počelom v človeku (proti njim se je boril sv. Avguštin). V tako imenovanih kristoloških bojih (bogoslovnih prepirih o Kristusovi človeški in božji naravi), je papež Leon z vso jasnostjo razložil nauk o dveh naravah v Kristusu: da je Kristus pravi Bog in tudi pravi človek v eni osebi. »Skrivnost našega odrešenja bi postala prazna, če bi več ne verovali, da je Kristus privzel pravo in popolno, resnično človeško naravo!« je zapisal. Ta nauk je bil slovesno razglašen na sinodi v Kalcedonu ob azijski obali Bosporja, ki velja kot 4. vesoljni cerkveni zbor ali koncil (451). Ko so prebrali papeževo pismo, je okoli 600 navzočih škofov z navdušenjem sprejelo njegov nauk in klicali so: »To je vera očetov, to je vera apostolov. Tako verujemo mi vsi. Peter je govoril po Leonu!«
Papeža Leona Velikega se s spoštovanjem spominja tudi svetna zgodovina, ker je Evropo in zahodno kulturo dvakrat rešil pred uničenjem. Leta 452 je hunski poglavar Atila, imenovan 'šiba božja', pridrl v severno Italijo, zavzel, oplenil in porušil Oglej in vrsto drugih mest proti jugu. Pot v Rim mu je bila odprta. Cesar Valentinijan se je v skrajni stiski obrnil na papeža in Leon je šel Atilu naproti do Mantove ter dosegel, da se je divji hunski vojskovodja umaknil v Panonijo. Tri leta kasneje Leon spet posredoval za premirje pri vandalskem kralju Gejzeriku.
Papež Leon, ki si je zaradi svojih izrednih zaslug za Cerkev in za svetno družbo zaslužil naziv Veliki, je umrl 10. novembra leta 461. Od 7. stoletja dalje so njegov spomin obhajali 11. aprila, na spominski dan prenosa njegovih posmrtnih ostankov; po novem se obhaja njegov spomin na današnji dan, dan njegove smrti.
Upodabljajo ga s papeškim križem, s tiaro (papeško krono) in evangeljsko knjigo, včasih tudi z zmajem zraven sebe, kar naj bi ga predstavljalo kot rešitelja Rima pred Atilom.
Ime Leon pri nas ni ravno pogosto, še redkeje zasledimo obliko Leo; tistim redkim je zavetnik današnji svetnik.
- Agripin, sv., 3. st., škof v Neaplju v Italiji
- Benigen (Benen), sv., † 467, škof v Armaghu na Irskem
- Gracijan iz Kotora, bl., † 1508, mornar, nato redovnik
- Janez Colobus ali Mali, sv., 5. st., puščavnik v Egiptu
- Jazdbozed, sv., † 553, mučenec v Armeniji
- Joana (Ivana), bl., † 1307, samotarka v Signi v Italiji
- Jurij Napper, bl., 11610, mučenec v Oxfordu v Angliji
- Ludvik Marbioli, bl., † 1485) iz Bologne v Italiji
- Monald, bl., † ok. 1280, frančiškan iz Kopra
- Posvetitev lateranske bazilike
- Teodor (Božidar), sv., † 306, mučenec
- Ursin, sv., 3. st., škof v Bourgesu v Franciji
- Viton, sv., † 6. st., škof v Verdunu v Franciji

9.november
Sv. Teodor iz Euhaite v Mali Aziji je bil grški svetnik in vojak – kakor sv. Jurij in sv. Demetrij. Upodabljajo ga kot rimskega vojaka ali častnika s ščitom in kopjem, zažigajočega s plamenico poganski tempelj; včasih ga upodabljajo podobno kot svetega Jurija, kako prebada zmaja. Teodor je bil navaden vojak v vojski cesarja Maksimijana, ki je bila nastanjena v severovzhodnem delu Male Azije. Mučeniško smrt naj bi pretrpel okoli leta 306.
Legendarno poročilo o njegovem trpljenju, ki ga je bil zapisal sv. Gregor Nacianški nekaj desetletij pozneje, ve povedati, da je bil Teodor vojak rimske vojske. S svojo legijo je prišel v mesto Amasia v Mali Aziji, kjer je imela svoje prezimovališče. To je bilo v času, ko je bil Maksimijan sovladar v rimski državi in je razglasil nove odloke zoper kristjane. Splošno znano je bilo, da je Teodor kristjan in višji poveljniki so ga poklicali na zagovor. Ukazali so mu, da mora darovati bogovom. »Ne poznam nobenih bogov,« je odvrnil vojak Teodor, »poznam samo demone, ki jih vi častite. Moj Bog je Kristus, edini božji Sin. Zanj sem pripravljen pretrpeti vse muke tega sveta.« Dali so mu tri dni časa, da se premisli in daruje rimskim bogovom. Ponoči pa je Teodor vzel bakljo in zažgal tempelj Kibele, boginje rodovitnosti, katere praznik so obhajali z razuzdanim veseljačenjem. Zgrabili so ga in ga vrgli v ječo. Ko je po strašnem mučenju napol mrtev ležal v temni, smrdljivi ječi, se mu je v blesteči svetlobi prikazal Kristus in ga vneto spodbujal k srčnosti. Spremljal ga je zbor mož v belih oblačilih s palmami v rokah, ki so peli psalme, in ohrabrjeni jetnik se jim je pridružil. Ko so stražarji slišali petje, so se v strahu razbežali. Naslednji dan so pogumnega pričevalca živega sežgali na grmadi.
Teodorja so šteli kot 'velikega mučenca' med najbolj sloveče in najbolj češčene svetnike starega sveta. Od 9. stoletja dalje se obhaja njegov god tudi na Zahodu. Mesto Euhaita, kjer je bil njegov grob, je bilo eno najbolj obiskanih božjepotnih mest krščanskega Vzhoda. Že v 5. stoletju se je preimenovalo v Theodoropolis (Teodorjevo mesto). Pozneje so – verjetno križarji – prenesli njegove relikvije v Benetke, kjer je bil pred sv. Markom mestni patron. Za svojega zavetnika so si ga izbrala še mesta Ferrara, Zaragoza, Savoja in Montserrat. Njegovo življenje in smrt sta upodobljena na enem od slovitih oken katedrale v Chartresu.
V bogoslužnem koledarju je danes praznik posvetitve lateranske bazilike v Rimu, ki velja za prvotno in pravo papeževo stolnico. Papeži so vse do začetka 14. stoletja, ko so se za nekaj desetletij naselili v francoskem mestu Avignon, bivali ob lateranski baziliki, v Vatikanu so se naselili šele po vrnitvi iz Avignona leta 1376. Lateranska bazilika, ki jo je dal zgraditi cesar Konstantin, je že od nekdaj veljala za najimenitnejšo vseh cerkva v Rimu.
Ime Teodorje bilo pri kristjanih zelo priljubljeno, saj po svojem pomenu nakazuje, od koga izvira človeško življenje. Ime namreč izhaja iz grških besed Theos (Bog), in doron (dar). Po slovensko torej Teodorju pravimo Božidar; pri Angležih je skrajšana oblika imena Teodor, Ted, Rusi pravi jo Teodoru tudi Feodor ali Fjodor, skrajšano Fedja. Ženska oblika je Teodora ali v prevodu Božidara, skrajšano Boža.
- Adeodat, sv., † 618, papež
- Bogomir (Gotfrid), sv., † 1115, opat in škof
- Elizabeta od sv. Trojice (Catez), bl., † 1906, karmeličanka
- Janez Duns Scott, bl., † 1308, bogoslovni pisatelj
- Kebij (Cybi), sv., 6. st., opat v Wallesu
- Klar, sv., † ok. 396, duhovnik v Toursu v Franciji
- Marija križana Satellico, bl., † I745> klarisa iz Benetk Matrona, sv., 6. st., samotarka v Carigradu
- Štirje kronani (Quattro coronati), sv., † ok. 303, mučenci 307 (?)
- Vilehad, sv., † 789, misijonar na Saškem
Podkategorije
Svetnik dneva
Danes godujejo
ELIO, Eljo, Heliodor, Helo, Heljo; ELA, Elja, Hela |
![]() |
ARNOLD, Arne, Arnes, Arni, Arno, Arnulf; Arna, Arnesa |
![]() |
BRUNO, Brunosav, Brunoslav; BRUNA |
![]() |
EMILIJAN, Emil, Emilij, Emiljan, Milan, Milko; EMILIJANA, Ema, Emilija, Emilja, Emiljana, Jana, Mila, Milena, Milka, Milica, Milija, Milja |
![]() |
FRIDERIK, Frederik, Fredi, Fridolin; FRIDERIKA, Frederika, Frida, Fridolina |
![]() |
FRIDOLIN, Frederik, Fredi, Friderik, Frido, Lin, Miroslav; FRIDOLINA, Frederika, Frida, Friderika, Lina |