
Ime Tamara je med ženskimi imeni v Sloveniji na 88. mestu. Dne 1. 1. 2012 je bilo z imenom Tamara poimenovanih 3205 (1971: 256; 1994: 2332; 2008: 3138) ženskih oseb. Te so bile po regijah razporejene takole: v podravski 840, v osrednjeslovenski 657, v savinjski 377, v gorenjski 249, v pomurski 227, v goriški 213, v obalno‑kraški 173 itd. Primerjava pogostnosti imena Tamara po štirih časovnih odsekih kaže, da se ta je po letu 1970 povečala za nekaj več kot 12-krat, največ (tj. 1145) pa v obdobju 1981–1990.

God:
- 16. januar
- 1. maj (pravoslavni)
- 1. september
Skrajšana in obenem klicna oblika imena Tamara je Tami (2012: 10).
Ime Tamara je svetopisemsko in izhaja iz hebrejskega imena Tamár, ki je nastalo iz starohebrejskega tāmār 'dateljnova palma'; 'figovo drevo'. V grščini in vulgati ima to ime obliko Thamar. Po stari zavezi je bila Tamara snaha praočeta Judovega rodu. Od Juda si je po smrti moža Era, preoblečena v prostitutko, s prevaro pridobila potomca Peresa in Zeraha. Kljub tej dokaj neslavni osebni zgodbi je Tamara svetopisemska žena obljube, ker je pomagala graditi Judovo rodovino, iz katere je bil David in njegovi potomci vse do Kristusa. Ker od Peresa izhaja Davidova dinastija, je Tamara omenjena v Jezusovem rodovniku. Spomin nanjo je v Izraelu ostal živ vsa stoletja. Judovsko izročilo jo je sprejelo v svoj duhovni, verski, družbeni in vsakdanji življenjski proces in ji odmerilo odlično mesto v celotnem poslanstvu izvoljenega ljudstva. Tamara se je imenovala tudi Davidova hči, prav tako hči Davidovega sina Absaloma.
Ime Tamara je pogosto pri Rusih in Ukrajincih. Pri slednjih ima npr. naslednje različice: Tamaron'ka, Tamaročka, Tamarcja, Tama, Tamon'ka, Tamočka, Tamunja, Tamulja, Toma, Tomon'ka, Tomočka, Tomka, Tomunja, Tomulja, Tomusja. Tamara se je imenovala tudi slavna gruzinska kraljica s konca 12. in začetka 13. stoletja in jo v Gruziji častijo kot svetnico (v pravoslavnem koledarju 1. maja). V našem koledarju (Leto svetnikov) je 1. septembra sv. Tamar, škof po izročilu v Beneventu (prva stoletja), nekdaj pa naj bi bila v Rimskem martirologiju tudi Tamara, svetopisemska žena, hči kralja Davida.

Med ženskimi imeni je ime Regina na 248. mestu. Tako se je leta 2006 imenovalo 525 (1971: 818; 1980: 773; 1994: 640) oseb. Precej redkejši sta bili različici Gina (72) in Džina (6), večinoma klicni pa obliki Džinka, Rega.

God:
- 7. september
Ime Regina izhaja iz latinskega imena Regina. To je nastalo iz latinskega poimenovanja regina 'kraljica'. Iz moške oblike tega poimenovanja rex 'kralj', v rodilniku regis, je nastalo ime Rex. Temu v grščini ustreza ime Basiléus, latinsko Basilius, nemško Basil, rusko Vasilij, slovensko Bazilij, Vasilij, Vasja, Vasko, Vaso. Regina spada med t. i. mistična imena. V zvezi s tem je latinski izraz Regina Coeli v pomenu 'nebeška kraljica', tj. 'mati Božja'. Regina Coeli je bilo tudi ime sodnega zapora v Rimu, ki je nastalo po imenu nekdanje cerkve. Tam je bil zaprt pisatelj Ciril Kosmač, kar je opisal v poglavju Gosenica v knjigi Pomladni dan.
V koledarju sta Regina, francoska opatinja (1. julija), Regina, devica in mučenka iz Burgundije v 3. stoletju (7. septembra). Zadnjo imajo za svojo zavetnico sobarice. Upodabljajo jo kot pastirico, z mečem, stoječo v plamenih, nad njo pa je križ z belim golobom.

Ime Zara je verjetno nastalo po krajšanju iz imena Zaharija. Imena Zarika, Zarina in Žarka so tvorjenke na -ika, -ina in -ka iz imena Zara.

God:
- 21. januar
- 15. marec
- 26. maj
- 6. september
- 5. november
Zaharija je svetopisemsko ime, ki se v hebrejščini glasi Zekharjahu in je zloženo iz zakhar 'spomnil se je' in Jahu, ki je skrajšano iz Jahveh Bog. Svetopisemski Zaharija je bil mož Elizabete in oče Janeza Krstnika (v koledarju 5. novembra). Tako se je imenoval tudi starozavezni prerok (v koledarju 6. septembra). Zaharija so se med svetniki imenovali še: puščavnik v Kalabriji (umrl 950) (god 21. januarja); zadnji grški papež (od leta 741), ki je umrl leta 752 (v koledarju 15. marca) in galski škof iz Vienuja v Franciji (26. maja).
Ime Zara imajo nekateri za različico imena Sara. To je svetopisemsko ime, ki izhaja iz hebrejskega Sara z nekdanjim pomenom 'kneginja, vladarica'. Svetopisemska Sara (Saraja) je bila žena praočeta judovskega rodu Abrahama (Abrama) in kot mati "sina obljube" Izaka tudi mati izvoljenega ljudstva (v koledarju 9. oktobra).
Ime Zara pa je lahko tudi različica imena Zarja, ki je tako kot Zora slovanskega izvora. V koledarju se uvrščajo k imenom Albin, Fulgencij, Lucij, Lucija.

Med pogostejšimi ženskimi imeni zavzema Rozalija 76. mesto. Konec leta 2008 je bilo s tem imenom poimenovanih 3475 (1971: 9109; 1994: 5288) oseb. Iz statističnih podatkov je razvidno, da se zanimanje za ime Rozalija zelo zmanjšuje že od leta 1971 naprej. Različice imena Rozalija so Rozalka (9), Lija (2008: 66), Roza (934; 190. mesto), Zala (2276; 116. mesto; 1971: 25; 1994: 400), Zalika (52), Zalka (98).

God:
- 4. september
Ime Rozalija izhaja iz italijanskega imena Rosalia, ki jo prav tako kot različico Rosaria razlagajo kot izpeljanko iz latinskega imena Rosa, slovensko Roza in Roža. To povezujejo z latinskim rosa 'roža'.
Rozalija je tudi ime svetnice, puščavnice na Siciliji († 1160). Poleg sv. Roka in sv. Boštjana je veljala za zavetnico pred kugo (v koledarju 4. septembra). V Sloveniji so tri cerkve sv. Rozalije. Po eni od teh se imenuje naselje Rozalija ali Sv. Rozalija, zdaj ljudsko ime za Zlateče pri Šentjurju. Naselje je nastalo okrog cerkve sv. Rozalije, ki je bila zgrajena zaradi kuge v letih 1645–1666.
Znana Rozalija je Miklova Zala v istoimenski povesti Jakoba Sketa.
- Evzebij in tovariši, sv., † 362, mučenci v Gazi v Palestini
- Janez Prandota, sv., † 1266, škof v Krakovu na Poljskem
- Jona, sv., 8. st. pr. Kr., prerok
- Kastor, sv., † pred 426, škof v Aptu v Franciji
- Marko iz Modene, bl., † 1499 dominikanec
- Matej (Matevž), sv., 1. st., apostol
- Pamfll, sv., prva st., mučenec v Rimu
- Teodor, sv., 2. st., vojak in mučenec v Pergah v Pamfiliji

21. september
Na današnji praznik apostola Mateja se pri maši bere odlomek iz evangelija po Mateju, ki pripoveduje, kako je Jezus tega apostola poklical in kako je ta takoj pustil svojo službo in šel za njim. Za stare cerkvene očete je bila stvar preprosta: prvi evangelij je napisal apostol Matej. Sodobni razlagalci Svetega pisma pa pravijo, da pisca tega evangelija ne smemo enačiti s cestninarjem Matejem, ki ga je Učitelj iz Nazareta poklical med svoje izbrane učence – apostole. Evangelista Marko in Luka, ki sta tudi zabeležila ta dogodek, poklicanega cestninarja imenu–jeta Levi, Marko pa dodaja še ime njegovega očeta – Alfej. Danes je med strokovnjaki skoraj soglasno prepričanje, da je Matejev evangelij zapis ustne kateheze apostolov, zlasti apostola Petra, katerega je okoli leta 80 opravil izobražen Jud, ki je bil postal kristjan.
Preden ga je Gospod poklical, je Matej–Levi opravljal službo cestninarja ali mitničarja v Kafarnaumu. Ta poklic je bil pri Judih na slabem glasu: cestninarje so enačili s pogani in z javnimi grešniki, z roparji in razbojniki. Dejstvo, da se je Jezus ozrl nanj, ga je tako prevzelo, da je brez oklevanja pustil vse in šel za njim. Gospoda je spremljal po Palestini, vpijal njegove besede in strmel nad njegovimi deli. Po Jezusovi smrti, vstajenju in vnebohodu si je zadal nalogo, da svoje rojake prepriča, da je Jezus iz Nazareta pravi Mesija, ki so ga napovedovali preroki stare zaveze.
Staro izročilo pripoveduje, da je apostol Matej dolgo časa deloval v Etiopiji, kjer je spreobrnil veliko ljudi, celo samega kralja z vso družino, potem ko je obudil od mrtvih njegovo lepo hčerko Ifigenijo. Ta je po prejemu svetega krsta naredila zaobljubo devištva in je zavrnila novega kralja Hirtakusa, ki se je hotel z njo poročiti. Kralj se je razsrdil na apostola Mateja, češ da ji je on vtepel v glavo te misli, in ga je dal prebosti s sulico, ko je obhajal sveto daritev. To naj bi se zgodilo okoli leta 69. Za časa papeža Gregorija VI. (1046) so njegove posmrtne ostanke prenesli v italijansko mesto Salerno. Njegov grob kažejo v kripti tamkajšnje stolnice in obiskujejo ga številni romarji.
Apostola Mateja upodabljajo s človekom ali z angelom kot simbolom prvega evangelija (po videnju preroka Ezekijela), s knjigo, z mečem ali s sulico (orodjem mučeništva), pa tudi z mošnjo in računsko deščico, kakršno so imeli cestninarji. Kot svojega zavetnika ga častijo finančni in davčni uradniki, cariniki, menjalci in knjigovodje.
Na Slovenskem je apostol Matej dokaj češčen svetnik, vendar pa nima nobene župnijske cerkve, posvečenih mu je le nekaj podružnic. Ob godu sv. Mateja se pričenja koledarska jesen, zato ta svetnik velja za napovedovalca vremena. Pregovor pravi: »Če je sv. Matevž vedren, prijetna bo jesen.«
Ime Matej je med Slovenci zadnje čase vedno bolj priljubljeno. Razširjene so najbolj te oblike: Matej, Matevž, Tevž, Tevžek, Matejko, Matko, Tejko, Teo. Pogoste so tudi ženske oblike: Mateja, Matejka, Matka, Teja, Tejka.
- Agata Yi in Terezija Kim, sv., † 1840, korejski mučenki
- Aleš U, sv., † 1866, korejski mučenec
- Andrej Chong, sv., † 1840, mučenec v Seulu v Koreji
- Andrej Kim, sv., † 1846, prvi korejski duhovnik, mučenec
- Andrej Kim Taegon, Pavel Chong Hasang in tovariši, sv., † 1846, korejski mučenci
- Anton Daveluy, sv., † 1866, škof, in tovariši korejski mučenci
- Avguštin Pakin tovariši, sv., † 1840, korejski mučenci
- Avguštin Yi, Agata Kim in sedem tovarišev, sv., † 1839, korejski mučenci
- Avguštin Yu, sv., † 1839, korejski katehist, mučenec
- Barbara Ch'oe, sv., † 1840, korejska mučenka
- Barbara Kim in tovarišice, sv., † 1839, korejske mučenke v Seulu
- Bonoz in Maksimilijan, sv., † 363, mučenca v Antiohiji
- Cecilija Yu, sv., † 1839, korejska mučenka
- Dorimedon, sv., prva st., mučenec v Frigiji
- Evstahij (Evstatij), sv., † ok. 337, škof
- Frančišek de Posadas, bl., † 1713, dominikanec iz Kordobe v Španiji
- Frančišek Marija iz Camporossa, sv., † 1866, kapucin, umrl v Genovi v Italiji
- Glicerij, sv., † ok. 438, škof v Milanu v Italiji
- Hipatij, sv., prva st., škof in mučenec v Carigradu
- Jakob Chastan, sv., † 1839, mučenec v Koreji
- Janez Chon, sv., † 1866, korejski misijonski tiskar in mučenec
- Janez Karel Cornay, sv., † 1837, mučenec v Vietnamu
- Janez Ni Youn-Il, sv., † 1867, družinski oče iz Koreje, katehet in mučenec
- Janez Pak in tovariši, sv., † 1839, mučenci v Koreji
- Janez Yi, sv., † 1867, mučenec v Taegu v Koreji
- Janez Yi in tovariši, sv., 1839, korejski mučenci
- Jožef Chang, sv., † 1839, lekarnar in mučenec v Seulu v Koreji
- Jožef Marija de Yermo y Parres, sv., † 1904, profesor, duhovnik, redovni ustanovitelj iz Mehike
- Kajetan Catanoso, bl., † 1963, župnik in redovni ustanovitelj iz Reggio Calabria
- Karel Cho in tovariši, sv., † 1839, mučenci v Koreji
- Karel Hyon, sv., 11846, mučenec v Koreji
- Katarina Yi in Magdalena Cho, sv., † 1839, korejski mučenki
- Lovrenc Imbert, škof, Peter Maubant in Jakob Chastan, sv., † 1839, mučenci v Koreji
- Lucija Kim, sv., 11839, korejska mučenka
- Magdalena Cho, sv., † 1839, korejska mučenka
- Maksimilijan, sv., † 363, mučenec v Antiohiji
- Marko Chong, katehist, in Aleš U, sv., † 1866, korejska mučenca
- Pavel Chong Hasang, sv., † 1846, korejski mučenec
- Pavel Chong in Avguštin Yu, sv., † 1839, korejska katehista, mučenca
- Pavel Hong, Barbara Clioe in Janez Yi, sv., † 1840, korejski mučenci
- Peter Ch'oe in Janez Chon, sv., † 1866, korejska misijonska tiskarja in mučenca
- Peter Ch'oe in tovariši, sv., † 1839, mučenci v Koreji
- Peter Cho in tovariši, sv., † 1866, korejski mučenci
- Peter Maubant, sv., † 1839, mučenec v Koreji
- Peter Nam, Suzana U in tovariši, sv., † 1846, mučenci v Koreji
- Peter Yi, sv., † 1838, korejski mučenec
- Peter Yu, sv., † 1839, korejski deček in mučenec
- Peter Yu, bl., † 1866, korejski katehist
- Protazij Chong, sv., † 1839, odpadnik, nato mučenec v Seulu v Koreji
- Simon Berneux, škof, in tovariši, sv., † 1866, mučenci v Koreji
- Suzana U, sv., † 1846, mučenka v Koreji
- Štefan Min, sv., † 1840, katehet in mučenec v Seulu v Koreji
- Terezija Kim, sv., † 1840, korejska mučenka
- Tomaž Johnson, bl., † 1537, mučenec v Londonu v Angliji

20. september
V hudih stiskah poznega srednjega veka (v 14. stoletju, ko so razsajale razne kužne bolezni) se je med ljudmi začelo širiti češčenje 'štirinajstih zavetnikov v sili', to je 14 svetnikov, ki so jih častili za posebne potrebe in jih zato tudi slikali. To češčenje je najverjetneje nastalo takole: v življenjepisih in v cerkvenih obrednih knjigah so brali, kako je Bog te svetnike za njih življenja v posebni potrebi izredno, včasih tudi čudežno uslišal, zato so se obračali k njim po pomoč. Za večino teh zavetnikov v sili nimamo povsem zanesljivih zgodovinskih podatkov, temveč povečini samo legende (pobožne povesti). Vse legende, pravijo poznavalci, pa imajo zgodovinsko jedro.
Med 'štirinajstimi zavetniki v sili' najdemo tudi današnjega godovnjaka sv. Evstahija. Njegovo grško ime pomeni 'rodoviten, poln klasja'. Poleg sv. Huberta (njegov spomin obhajamo 3. novembra) ga časte kot svojega zavetnika lovci in gozdarji in pogosto oba svetnika zamenjavajo, ker sta si tudi njuni legendi zelo podobni. Evstahijevo češčenje je prišlo v Evropo z Vzhoda. Po ugotovitvah milanskega kardinala Schusterja je Evstahij istoveten s sv. Evstatijem, antiohijskim patriarhom, ki se je izkazal kot odločen nasprotnik arianizma na koncilu v Niceji ter je umrl okoli leta 337 v pregnanstvu v Traciji. Sveti Evstahij, ki je prišel v seznam 'štirinajstih zavetnikov v sili', je bil po legendi mučenec. Njegovo slikovito zgodbo je sprejel v svojo znamenito knjigo Zlata legenda (Legenda aurea), ki je bila dokončana leta 1264 Jacobus de Voragine. Mož naj bi bil rimski častnik za časa cesarja Trajana (98–117). Ime mu je bilo Placidus. Nekoč se mu je na lovu med košatim rogovjem jelena, katerega je zasledoval, prikazal križani Odrešenik, ki ga je nagovoril in ga povabil, naj se da krstiti. Poslušal ga je in se dal krstiti z vso svojo družino. Pri krstu je dobil ime Evstahij. Po tem je v življenju veliko trpel; njegova usoda je bila podobna usodi svetopisemskega trpina Joba. Vse se srečno konča, Evstahij se vrne v rimsko vojsko in kot general premaga barbare. Po zmagi se noče udeležiti zahvalne daritve na čast poganskim bogovom in pove, da je kristjan. Zaradi tega obsodijo na smrt njega, ženo in oba sinova. To naj bi se zgodilo pod cesarjem Hadrijanom (117–138). V resnici ni bil noben rimski mučenec, njegovo češčenje je prišlo k nam, kot rečeno, z Vzhoda.
Upodabljajo ga z jelenom, ki ima sredi rogov lesketajoči se križ; včasih tudi kot viteza ali lovca na konju, ki trobi v lovski rog. Poleg lovcev in gozdarjev so ga za svojega zavetnika izbrali tudi kramarji, pletilci nogavic in suknarji. Njegove prigode in prigode njegove družine so upodobljene na 33 barvnih slikah na oknih veličastne gotske katedrale v Chartresu. Nemški slikar Albrecht Dürer ga je upodobil v lesorezu s čudežnim jelenom.
Ime Evstahij je pri nas žeto redko. Skrajšane, v glavnem klicne oblike imena Evstahij so Stahi(j), Staš in Staško (zadnji dve sta lahko tudi iz imena Stanislav).
Podkategorije
Svetnik dneva
Danes godujejo
![]() |
HIJACINT, Hiacint, Iacint, Jacint; JACINTA, Cintia, Cintija, Cinzia, Hiacinta, Hijacinta |
Prot |
Adel |
Didim, Didi |
Pat, Pati |
![]() |
PETER, Pejo, Perica, Periša, Perko, Pero, Petar, Petja, Petko, Pier, Pierino, Pjer; PETRA, Perica, Perina, Perka |
Sperandes, Sperandia, Speranza, Speranca |