
2. september
Dekla Marjeta si je že kot mladenka želela vstopiti v samostan, vendar ji to ni uspelo. Ko je bila stara dvajset let, so jo ujeli razbojniki in jo 2. septembra 1227 umorili. Posmrtne ostanke mlade žene, ki so jih morilci najprej vrgli v reko, so pozneje pokopali v Louvainu.

2. september
Živela je sredi 13. stoletja na Švedskem. Z nekaj dekleti je romala v Sveto deželo in se nato ob duhovni pomoči dominikanca Petra iz Dacije (1230–1289), enega prvih švedskih piscev, odločila za ustanovitev samostana dominikank. Škof v Linkopingu je to dovolil in v navzočnosti kralja Magnusa Ladulasa je bil leta 1281 samostan v Skannige na jugu Švedske že ustanovljen. Ingrid je v njem umrla 2. septembra 1282 kot njegova priorica. Začeli so jo častiti kot svetnico, vendar uradni postopek ni napredoval. Leta 1507 so njene relikvije slovesno prenesli v dragocen relikvijar v navzočnosti kralja, vseh švedskih škofov in dominikancev. Na Švedskem so Ingrid Elovsdotter do poznega srednjega veka zelo častili, nikoli pa ni bila uradno razglašena za svetnico. Upodobljena je v dominikanskem oblačilu s križem.

2. september
V nedeljo 2. septembra in naslednjega dne leta 1792 je francoska revolucionarna skupnost v navalu grozodejstev v Parizu ubila 1400 zaprtih 'nasprotnikov režima'. Med njimi je bilo izbranih 191, ki jih je papež Pij XI. leta 1926 po skrbni zgodovinski raziskavi razglasil za blažene. Sočasni uradni dokumenti so namreč leta 1871 zgoreli ob požaru pariške mestne hiše, večina pobitih pa sploh ni bila sodno obsojena na smrt, ampak so jih pobili v navalu množice, ki je vdrla v opatijo Saint–Germain, v karmeličanski samostan (sedaj pri Institut Catholique), v zapor La Force in v semenišče sv. Firmina. Revolucionarji so to slavili v tisku in okrožnicah kot zmago nad zarotniki in nazadnjaškimi sovražniki naroda. Septembrske mučence, med katerimi so trije škofje, veliko duhovnikov in redovnikov ter en laik, slavijo v Franciji zlasti v Parizu, v škofijah, kjer so bili mučenci doma, in v redovnih družbah, iz katerih so bili.
Tako se Frančiškovi redovi pri nas spominjajo minorita Janeza Frančiška Burtéja (1740–1792), kapucina Apolinarija Morela iz Posata (1739–1792) in regularnega tretjerednika Severina (Jurija) Giraulta (1728–1792), ki je bil prvi med umorjenimi. Leta 1794 je bil ubit še minorit Janez Krstnik Triquerie (1737–1794) iz Lavala.
Lazaristi se v bogoslužnem koledarju na ta dan spominjajo svojih ubitih sobratov; to so: Ludvik Jožef Francois (1751–1792), Janez Henrik Gruyer (1734–1792) in Peter Renat Rogue (1758–1796), ki je še nekaj let skrivaj deloval in so ga obglavili 3. marca 1796; zato njegov god ponekod slavijo posebej 3. marca.
- Amon, sv., 4. st., diakon, mučenec v Makedoniji
- Etal, sv., 4. st., mučenec v Makedoniji
- Ivana Soderini, bl., † 1367, tretjerednica servitskega reda v Firencah v Italiji
- Julijana Colalto, bl., † 1262, opatinja v Benetkah v Italiji
- Lupus, sv., † 623, škof v Sensu v Franciji
- Nivard, sv., † 673, škof v Reimsu v Franciji
- Pelagij, sv., † ok. 283, mučenec, po izročilu iz Emone
- Prisk, sv., prva st., mučenec v Capui, Italija
- Sikst, sv., 3. st., škof v Reimsu v Franciji
- Sinicij, sv., 3. st., škof v Reimsu v Franciji
- Štirideset devic, Amon, diakon, in Etal, sv., 4. st., mučenci v Makedoniji
- Tamar, sv., prva st., škof po izročilu v Beneventu v Italiji
- Terencijan, sv., prva st., škof v mestu Todi v Italiji
- Terezija Margareta Redi, sv., † 1770, bosonoga karmeličanka iz Firenc
- Tilen (Egidij, Ilj), sv., † 721/725, samotar in opat
- Verena (Veronika), sv., † ok. 350, puščavnica iz Porenja
- Veronika, glej Verena
- Viktor, sv., † ok. 490, škof v Le Mansu v Franciji

1. september
Sveti Egidij, s katerim se začenja svetniški koledar meseca septembra, je zelo češčen svetnik v Angliji, po deželah Srednje Evrope in tudi pri nas, kjer je uvrščen med pomočnike v sili. O veljavi, ki jo ima ta svetnik, ki mu pri nas pravimo Tilen ali Šent lij, na Krasu tudi Tilih (ali Tilh), pričuje dejstvo, da mu je na Slovenskem posvečenih 18 cerkva (12 sv. Egidiju, 4 sv. Tilnu, 2 Št. Ilju) – po teh cerkvah se kraji imenujejo Št. Ilj ali Šentilj. Osebno ime Egidij ali Tilen pa je danes pri nas razmeroma redko.
Ime Egidij (grško Aigidios = ščitodržec ali ščitonosec) priča o grškem izvoru današnjega svetnika. Po starih izročilih je bil doma iz Aten. Njegovo življenje je ovito z legendami, tako da je težko izluščiti zgodovinsko jedro. Bil je bogatega rodu, toda po smrti staršev je svoje veliko premoženje prodal, izkupiček razdelil med siromake, sam pa je sklenil odpluti v Egipt, da bi se pridružil tamkajšnjim puščavnikom. Toda veter je ladjo zanesel proti zahodu in pristala je na obali južne Francije. Egidij se je umaknil v samoto na levem bregu reke Ron ter tam molil in se pokoril. Kot puščavnik se je hranil z zelišči in z mlekom košute, ki je prihajala k njemu. Njegove zveze z zahodnogotskim kraljem Vambo se opirajo verjetno na legendo, ki pripoveduje, da je kralj nekoč na lovu naletel na košuto in ji sledil. Košuta se je zatekla k puščavniku. Kralj je ustrelil, toda puščica je zadela puščavnika. Ko se je kralj približal, ga je Egidij opomnil, naj živali ne stori nič žalega, ker mu jo pošilja božja previdnost. Ko je kralj videl, kako Egidij svetniško živi, mu je sezidal samostan, v katerem je Egidij umrl kot opat. Nad njegovim grobom je zrasla cerkev, ob njej pa mesto, ki se po njem imenuje Saint–Gilles, južno od Nimesa. Od prastarega samostana sta se ohranila samo cerkev z romansko fasado in mogočna kripta s kamnitim sarkofagom, v katerem so nekoč počivale svetnikove kosti. Proti koncu srednjega veka so jih prenesli v opatijo St. Sernin pri Toulousu, da bi jih obvarovali pred uničenjem s strani protestantov.
Na Egidijev grob so romali verniki, ki so se svetniku priporočali v dušnih in telesnih potrebah. Božja pot je zaslovela v 11. stoletju, ko so bili med romarji tudi cerkveni in svetni dostojanstveniki. Češčenje sv. Egidija so romarji širili tudi doma. Razširjeno je zlasti v Angliji, kjer mu je posvečenih okoli 160 cerkva. Iz Nemčije se je širilo tudi k nam. Svetniku so se priporočali za dobro letino in za srečo pri živini, za lepo vreme, proti ognju, strahu in kugi; pa tudi žene, ki niso mogle zanositi, nosečnice za srečen porod in doječe matere za zdravje otrok. Tilen je bil tudi zavetnik pastirjev in beračev. Upodabljajo ga s košuto ali smo, s puščico v prsih.
V verskem listu Oznanilo je bila leta 1947 objavljena legenda, ki pripoveduje, kako je nekoč obiskal sv. Tilna pastirček. Svetnik mu je pokazal veliko skalo, ki se je tresla, izpod nje pa je mrzlo pihalo. »Ta skala zapira vetrove, slano in mraz,« mu je rekel. »Če skala popusti – bo gorje! Zapomni si: jaz sam ne morem skale zadržati – le moč skupne molitve vseh ljudi jo lahko tako pritisne ob goro, da more kljubovati viharju. Čim bolj peša molitev, tem bolj se skala trese, vsak dan bolj. Pouči ljudi: Ko bo ugasnila molitev na vaših ustnicah, bo mraz obdal vaša srca in mrtva bodo in ledena, nič več ne bodo polja rodila ...« Vrnil se je pastir med ljudi in pripovedoval je – pa mu niso verjeli.
Uf, spet ta šola. Urniki, spraševanja in omejen prosti čas. Si pomislil, da so med nami ljudje, ki so drugačni, saj brez pomoči izobraženih ljudi, prostovoljcev in posebnih didaktičnih pripomočkov šolanja ne bi zmogli? Šola je vrednota, to, da se lahko učimo in razvijamo svoje sposobnosti brez ovir, pa je velik dar! Veliko je že, da se tega zavedamo, še več pa šteje spoznanje, da lahko ljudem s posebnimi potrebami na poti do znanja pri marsičem pomagava tudi ti in jaz.
Odnos do ljudi s posebnimi potrebami je bil, in je ponekod na žalost še vedno, negativen. Zanje so uporabljali poimenovanja, kot so: idiot, prizadet, nenormalen ... Tej stigmatizaciji so dodajali še, da so nesposobni in nezmožni za učenje. Minilo je kar veliko let, polnih razprav in dilem na to temo. V Sloveniji je tako lansko leto stopil v veljavo Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami, ki je na to področje prinesel veliko sprememb. Pred tem je veljalo, da otroci s posebnimi potrebami sodijo v posebne šole, z novim zakonom pa se poskuša otroke že v predšolskem obdobju usmerjati v programe vzgoje in izobraževanja, ki potekajo v navadnih vrtcih in šolah. Usmeritev poteka ob upoštevanju otrokovih potreb na vseh področjih.
Pred opoldansko molitvijo angelovega češčenja v nedeljo, 4. avgusta 2013, je papež Frančišek na kratko povzel svoja doživetja na 28. svetovnem dnevu mladih v brazilskem velemestu Rio de Janeiro od 22. do 28. julija. »To je bila še ena postaja romanja mladih po celinah s Kristusovim križem. Nikoli ne smemo pozabiti, da svetovni dan mladih ni nekakšen 'ognjemet', niso trenutki zanosa, usmerjeni sami vase. To so postaje dolge poti, ki se je začela leta 1985 na pobudo papeža bl. Janeza Pavla II. On je mladim izročil križ in rekel: "'Pojdite, jaz pa bom šel z vami." Vedno imejmo pred očmi: mladi ne gredo za papežem, ampak za Jezusom Kristusom in nosijo njegov križ. Papež pa jih vodi in spremlja na tej poti vere in upanja. Rad bi vas prosil, da molite z menoj v ta namen: da bi mladi, ki so sodelovali na svetovnem dnevu mladih to izkustvo prenesli v svojo vsakdanjo pot, v vsakdanje življenje ter tudi v pomembne odločitve in bi odgovorili na Gospodov osebni klic.« Papež, ki je prišel med nje v evangeljskem duhu sv. Frančiška, je mlade tako prevzel, da so ga pozdravljali s klici: »To je papeževa mladina.«
V homiliji je papež mladim razlagal dogodek Jezusove spremenitve na gori. »Ko pripravljaš okusno jed in vidiš, da manjka soli, tedaj dodaš sol; ko manjka olja, dodaš olje. Dodati, se pravi, vsuti, vliti. Tako je tudi v našem življenju, dragi mladi: če hočemo, da bo res imelo smisel in polnost, kot sami želite in zaslužite, vsakomur od vas pravim: dodaj vero in življenje bo imelo nov okus, življenje bo imelo kompas, ki kaže smer; dodaj upanje in vsak tvoj dan bo osvetljen in tvoje obzorje ne bo več mračno, ampak svetlo; dodaj ljubezen in tvoje bivanje bo kot hiša, zgrajena na skali, tvoja pot bo vesela, ker boš srečal vse prijatelje, ki potujejo s teboj. Dodaj vero, dodaj upanje, dodaj ljubezen, vse troje! ... Toda kdo nam more dati vse to? V evangeliju smo slišali odgovor: to je Kristus. »Ta je moj Sin, moj izvoljenec, njega poslušajte.« Zato danes vsakomur od vas pravim: dodaj Kristusa v svoje življenje in našel boš prijatelja, na katerega se lahko vedno zaneseš; dodaj Kristusa in tvoje življenje bo polno njegove ljubezni, bo rodovitno življenje.

Patrik Greblo je človek, ki lahko predstavi aktualen vidik slovenske glasbene scene in ustvarjanja nasploh. Pri tem izhaja tako iz svoje aktivne vloge na več področjih zabavne in resne glasbe kot tudi iz položaja – je namreč vodja glasbene produkcije na RTV Slovenija, kot član odbora za Slovensko popevko pa je bil tudi soudeležen pri izboru nastopajočih na 51. Slovenski popevki, ki naj bi se odvila konec letošnjega septembra.
Kako sami vidite slovenski glasbeni prostor?
Priznajmo si, da imamo v Sloveniji tri glasbene stvarnosti, ki se med sabo zelo razlikujejo. Ena je radijska stvarnost, torej to, kar se vrti in posluša na radijih. Druga je koncertna stvarnost, ki je lahko tudi popolno nasprotje tega, kar se vrti na radijih. Pričakovanja koncertnega obiskovalca so lahko čisto drugačna od tega, kar ponuja radio. Koncertni poslušalec zelo rad prisluhne slovenski pesmi, tako novejšim kot tudi starim skladbam. Tam se tudi pokaže, kaj je enodnevni hit in kaj je kvalitetna skladba, ki ostane skozi leta in se zasidra v ušesa poslušalcev. Tretja stvarnost so podatki o številu prodanih plošč.
Ob tem spet omemba radijskih postaj, ki so v tem smislu na žalost podlegle uniformnosti. Na glasbo gledajo skozi določene parametre, ki jih mora imeti radijski hit: dolžina, tempo in podobno. S tem poslušalce prevzgajajo, servirajo jim nekaj iz zelo ozkega nabora glasbe. Ravno zaradi tega sem že prej omenil, da bi morali na področje zabavne glasbe poseči z določeno kulturno politiko, saj je zabavna glasba tista, ki doseže najširšo publiko. Sam se angažiram v smeri, da bi poslušalcem ponujali nekaj, kar bo zvenelo sodobno in bo hkrati dovolj kvalitetno.
Podkategorije
Svetnik dneva
Danes godujejo
![]() |
FELIKS, Felicijan, Felko, Srečko, Srečo, sorodno: Beat, Fortunat, Makarij; FELICIJA, Felicijana, Felicita, Srečka |
![]() |
SREČKO, Feliks, Felicijan, Felko, Srečo, sorodno: Beat, Fortunat, Makarij |
![]() |
ERIK, Eric, Erich, Erih; ERIKA |
![]() |
ERIKA; ERIK, Eric, Erich, Erih |
![]() |
KRISTIJAN, Chris, Christian, Kris, Kristan, Kristian, Krsto, Risto, Tijan; KRISTIJANA, Kristina, Kristjana, Tija, Tijana |