- Akacij, sv., 4. st., mučenec v Miletu
- Alfonza od brezmadežnega spočetja Muttathupandathu, bl., † 1946, klarisa iz Kerale v Indiji
- Botuid, sv., † 1100, mučenec na Švedskem
- Celz, sv., prva st., mučenec v Milanu
- Evstatij, sv., † ok. 250, mučenec v Ankari v Turčiji
- Janez Soreth, bl., † 1471, karmeličan v Angersu v Franciji
- Kamelian, sv., 6. st., škof v Troyesu v Franciji
- Nazarij in Celz, sv., prva st., mučenca v Milanu
- Peter Poveda Castroverde, bl., † 1936, vzgojitelj, kanonik in mučenec v Madridu
- Samson, sv., † ok. 565, opat in škof v Dolu v Franciji
- Urban II., bl., † 1099, papež
- Viktor I., sv., † ok. 200, papež

God: 28. julij
Sveti Samson je bil škof v francoski pokrajini Bretanji, po rodu pa je bil iz Walesa na Britanskem otoku. Kot menih je prišel misijonarit na evropsko celino in ustanovil je škofijo Dol v Bretanji. Tam je umrl okoli leta 565.
Ime Samo, manj uveljavljeno ime, je po sodbi Janeza Kebra značilno slovensko ime, ki ga pri drugih narodih skoraj ne najdemo. »Njegov izvor še ni zadovoljivo razložen, njegovo pojasnjevanje pa se nujno in vedno ustavi pri prvi znani osebnosti s tem imenom. Samo se je namreč imenoval frankovski trgovec, ki je leta 623 ustanovil močno slovansko državo, v okviru katere naj bi bila poleg Čehov in polabskih Slovanov tudi slovenska Karantanija (od leta 626 dalje).« Ta zveza je razpadla leta 658.

God: 28. julij
Največji praznik krščanskega bogoslužnega leta je velika noč vsakoletno spominjanje in doživljanje skrivnosti Kristusovega trpljenja, smrti in vstajenja. Že v apostolskem času so velikonočni praznik obhajali na različne dneve. V Mali Aziji, Siriji in Mezopotamiji so ga povezovali z judovsko pasho spominom na izhod izvoljenega ljudstva iz Egipta. Ta spomin so Judje obhajali 16. nizana (nekako sredi našega aprila), pa naj je ta datum padel na katerikoli dan tedna. Sklicevali so se na apostola Janeza, ki da je veliko noč vselej obhajal na ta dan, kakor s pravovernimi Judi vred tudi Jezus, ko je po Mojzesovi postavi obhajal velikonočno večerjo s svojimi učenci na veliki četrtek. Drugod pa so veliko noč vselej obhajali na nedeljo, ker je Jezus vstal od mrtvih v nedeljskem jutru. Držali so se nedelje, ki je prišla po 14. nizanu, dnevu, ko je Jezus umrl. Mnogi so menili, da ta različni datum praznovanja glavnega praznika škoduje krščanski edinosti.
To zadevo je sklenil urediti papež Viktor I., štirinajsti rimski škof na sedežu apostola Petra. Cerkev je vodil deset let, od leta 189 do 199. Sklical je škofe na več zborovanj, da bi mu pomagali skupno določiti datum velikonočnega praznika. Večina se jih je izreklo za praznovanje na nedeljo, v Mali Aziji pa so veliko noč še vedno hoteli obhajati 16. nizana. Papež Viktor je ukazal, naj jo praznujejo na nedeljo. Neposlušnim je zapretil s kaznijo izobčenja.
Sveti Irenej, škof v Lyonu v sedanji Franciji, doma pa iz Male Azije, je začutil, da bi ta odlok utegnil odtegniti od Cerkve cele pokrajine, enotnosti pa ne bi rodil. Zato je papežu spoštljivo pisal, naj ta odlok umakne, saj zadeva ni verska, ampak se tiče le cerkvenega življenja, v katerem edinost ni tako nujno potrebna. Tako papež Viktor s svojim odlokom, kot škof Irenej s svojim posredovalnim pismom kažeta, da je papež poglavar tudi krščanskega Vzhoda.
Papež je sklep res preklical. Prvi nicejski koncil leta 325 je ukazal: velika noč naj se v vsej Cerkvi praznuje v nedeljo po prvi pomladni polni luni. To pravilo velja še danes in po datumu velike noči, ki se iz leta v leto spreminja, se ravnajo vsi premakljivi prazniki cerkvenega ali bogoslužnega leta.
- Angelar, sv., zač. 10. st., učenec sv., Cirila in Metoda
- Bertold, bl., † 1142, opat v Garstenu v Avstriji
- Celestin I., sv., † 432, papež
- Deziderat, sv., 5. st., škof v Franciji
- Eklezij, sv., † ok. 532, škof v Raveni v Italiji
- Galaktorij, sv., 6. st., škof in mučenec v Lescarju v Franciji
- Gorazd, Naum, Angelar, Sava, Kliment Ohridski in drugi učenci sv. Cirila in Metoda, sv., † začetek 10. st.
- Kliment Ohridski, sv., 10. st., učenec sv., Cirila in Metoda
- Lucija Bufalari, bl., † 1350, avguštinska devica iz Amelije v Italiji
- Marija Magdalena Martinengo, bl., † 1737, klarisa v Brescii v Italiji
- Natalija, sv., † 852, mučenka iz Kordobe, umrla hkrati z več mučenci
- Naum, sv., † 910, iz Ohrida v Makedoniji
- Nevolan, bl., † 1280, Frančiškov tretjerednik iz Faenze v Italiji
- Pantaleon, sv., 4. st., zdravnik in mučenec
- Rajmund Palmarius, sv., † 1200, dobrotnik ubogih iz Piacenze v Italiji
- Sava, sv., 9. st., duhovnik izmed učencev sv. Cirila in Metoda
- Simeon Stilit starejši, sv., † 459, samotar iz Sirije
- Tit Brandsma, bl., † 1942, karmeličan in mučenec
- Ursus, sv., 5. st., opat v Lochesu v Franciji

God: 27. julij
Srbska, makedonska in bolgarska (pravoslavna) Cerkev že dolga stoletja slavijo spomin glavnih učencev svetih bratov Cirila in Metoda, blagovestnikov Slovanov, ki so morali po letu 885, ko je umrl sveti Metod, zaradi nemškega preganjanja bežati iz Moravske in so se naselili na slovanskem jugu.V svetniškem koledarju omenjenih Cerkva najdemo imena sv. Gorazda, Klimenta, Nauma, Angelarja in Sava. Zdaj jih je v svoj prenovljeni koledar sprejela tudi katoliška Cerkev in njihov spomin slavimo 27. julija, na dan smrti sv. Klimenta Ohridskega leta 916.
Nas Slovence mora posebej zanimati sv. Gorazd. Klimentov življenjepis ga imenuje Moravana. Utegnil bi pa biti tudi iz skupine tistih petdesetih učencev, ki jih je svetima bratoma dal panonski knez Kocelj. Po poreklu je bil Gorazd potomec naših slovenskih prednikov, "prvi in doslej edini slovenski svetnik", piše o njem Franc Perko v Letu svetnikov. Bil je izredno nadarjen in je obvladal slovanski, grški in latinski jezik, zato ga je Metod določil za svojega naslednika. Po Metodo vi smrti se je začelo na Moravskem preganjanje slovanskih duhovnikov in Gorazd je moral zapustiti deželo. Kam je odšel po izgonu, ni znano. Nekateri viri trdijo, da je deloval na Poljskem, drugi ga postavlja jo v Dalmacijo, kjer naj bi utrdil glagolsko bogoslužje. Tretji viri poročajo, da ga je carigrajski patriarh kot Metodovega naslednika posvetil v škofa in ga pozneje poslal oglejskemu patriarhu, da je deloval med Slovani tega patriarhata. Vendar so to le domneve. Ne vemo niti tega, kje je umrl in kje je bil pokopan. Dejstvo, da ga je svetniški nadškof Metod izbral za svojega naslednika in da so ga Metodovi učenci v Bolgariji začeli častiti kot svetnika, priča, da je bil res svetniški mož.
Drugi najpomembnejši učenec sv. Cirila in Metoda je bil sv. Kliment Ohridski. O njem je ohranjenih največ podatkov. Rodil se je med letoma 830 in 840, najbrž v slovanskem delu grške pokrajine Makedonije. V duhovnika je bil posvečen v Rimu, potem pa je z Metodom šel na Moravsko. Po Metodovi smrti je bil med voditelji slovanskih duhovnikov. Ko so bili izgnani iz Moravske, je skupaj z Naumom, Angelarjem in drugimi prišel v Bolgarijo, kjer ga je kralj Boris postavil za učitelja. Dal mu je tudi bogate darove, da je Kliment lahko sezidal samostan in cerkev v Ohridu. Tam je s sodelavci ustanovil šolo, iz katere je izšlo okoli 3500 učencev, usposobljenih za cerkvene službe. V tej šoli so uporabljali glagolico; v severovzhodni Bolgariji pa je škof Konstantin leta 893 namesto nje uvedel lažjo pisavo, ki po sv. Cirilu nosi ime cirilica, in ta je kasneje povsod izrinila glagolico.
Kliment je tudi plodovito književno deloval. Napisal je lepe in lahke cerkvene govore, pisal je življenjepise cerkvenih očetov in zložil je več pesmi. Nekateri njegovi spisi so se ohranili. Na stara leta se je umaknil v samostan ob Ohridskem jezeru, kjer je 27. julija leta 916 umrl. Ko so Turki cerkev sv. Pantalejmona leta 1396 spremenili v mošejo, so Klimentove posmrtne ostanke prenesli v cerkev Matere božje, ki so jo poslej imenovali kar cerkev sv. Klimenta, in tam je pokopan še danes.
- Ana, sv., 1. st., mati Device Marije
- Andrej di Phu Yèn, bl., † 1644, vietnamski katehist, mučenec
- Bartolomeja Capitanio, sv., † 1833, ustanoviteljica Sester ljubezni v Loveru v Italiji
- Emanuel Martin Sierra, bl., † !936, župnik, mučenec v Španiji
- Hermip, sv., 4. st., duhovnik v Nikomediji
- Hermogen, sv., 4. st., duhovnik v Nikomedij
- Hermolaj, Hermip in Hermogen, sv., 4. st., duhovniki v Nikomediji
- Joahim in Ana, sv., 1. st., Marijini starši
- Kamila Gentili, sv., 15. st., mučenka v San Severino Marche v Italiji
- Kristijan, sv., † po 1145, benediktinski menih v samostanu Landais v Franciji
- Simeon, sv., † 1016, samotar v San Benedetto Po v Italiji
- Viljem Ward, bl., † 1641, mučenec v Londonu

God: 26. julij
Po novem svetniškem koledarju, veljavnem od leta 1969, danes skupaj godujeta Marijina starša, oče Joahim in mati Ana. Poprej je bil današnji dan posvečen le spominu matere Ane, očeta Joahima smo se spominjali 16. avgusta, dan po prazniku Marijinega vnebovzetja. Z združitvijo obeh godov je bolj poudarjena zakonska zveza, iz katere je izšel edinstveni otrok edino človeško bitje, ki je bilo že ob spočetju obvarovano madeža izvirnega greha.
Tako Joahim kakor Ana sta bila potomca kraljevega Davidovega rodu, iz katerega naj bi izšel obljubljeni Mesija. Ko sta se ta dva bogaboječa pravična človeka poročila, sta si silno želela otrok, kajti takrat je vsaka verna judovska žena živela v pričakovanju, da bo morebiti prav ona rodila obljubljenega Mesija. Pobožna zakonca sta vztrajala v zaupni molitvi in na stara leta sta le dobila tako želenega otroka hčerko Marijo-Mirjam.
Srečna starša Joahim in Ana sta hčerko imela pri sebi le tri leta, potem pa sta jo po zaobljubi izročila v varstvo in vzgojo duhovnikom. Ko so se vrata svetišča za njo zaprla, je padla zavesa nad njeno mater in očeta. Njuno zemeljsko življenje je bilo dopolnjeno.
Ime Ana v hebrejščini pomeni milost, ljubezen, molitev. Poleg Marijine matere je ime Ana imelo več svetopisemskih žena, med katerimi je najbolj slavna mati starozaveznega preroka Samuela, o kateri beremo v prvem in drugem poglavju Prve Samuelove knjige. Obe Ani sta si bili podobni v tem, da sta otroka izmolili in ga že pred rojstvom posvetili Bogu. Nič čudnega torej, da so se k sveti Ani, Marijini materi, zatekale po pomoč matere in nerodovitne žene, ki so videle svoje najvišje dostojanstvo v materinstvu.
Joahima upodabljajo s košaro, v kateri sta dva goloba, ki ju je bil prinesel v svetišče, in s palico. Časté ga kot zavetnika zakoncev in mizarjev. Ano pa umetniki najpogosteje prikazujejo, kako hčerki Mariji razlaga Sveto pismo. Mnogo podob in kipov jo kaže kot sveto Ano 'Samotretjo': v naročju velike svete Ane sedi manjša Marija, v Marijinem naročju pa je mali Jezus; ali pa sveta Ana stoji in v eni roki nosi manjšo Marijo, v drugi pa malega Jezusa. K sveti Ani so se zatekale, kot že rečeno, matere in nerodovitne žene ter opravljale pobožnost devetih prvih torkov po binkoštih, ker je bil torek sveti Ani posvečen dan. Priporočajo se ji za srečno poroko in skladen zakon, za svojo zavetnico jo imajo matere in vdove, žene se ji posebej priporočajo za srečen porod in za blagoslov otrok. Pri nas je bila sveta Ana tudi priprošnjica za srečno zadnjo uro, zato so ji posvečali pokopališke cerkve in kapele. Na Slovenskem je sveti Ani posvečenih nad 70 župnijskih cerkva in podružnic.
- Glodesinda, sv., 6. st., opatinja v Metzu v Franciji
- Jakob Starejši, sv., † 44, apostol
- Janez Agnus, sv., † ok. 646, škof v Maastrichtu na Nizozemskem
- Kukufas, sv., prva st., mučenec v Barceloni v Španiji
- Kunigunda (Kinga), sv., † 1292, poljska kraljica
- Lovrenc, sv., † ok. 510, škof v Milanu v Italiji
- Magnerik, sv., † ok. 596, škof v Trierju v Nemčiji
- Olimpija, sv., † 408, redovna ustanoviteljica
- Pavel, sv., 308, mučenec v Cezareji v Palestini
- Peter a Molliano, bl., † 1490, manjši brat iz Camerina v Italiji
- Teja, sv., † 308, mučenka v Cezareji v Palestini
- Teodermij, sv., † 851, mučenec v Kordobi v Španiji
- Valentina, Teja, Pavel in tovariši, sv., † 308, mučenci v Cezareji v Palestini
Podkategorije
Svetnik dneva
Danes godujejo
![]() |
NIKOLAJ, Nik, Niko; Miklavž, Mik, Miki, Miko; Kolja, Klas; Klasja; NIKOLAJA, Nika, Nikolina |
Pulherija, Lepa, Leposlava, Leposava, Krasna, Zala; Kras |
Finian, Fin, Fidan, Finijan; Finia |
Nemezij, Nemesio |
Salvij, Salvio; Salvia, Salvija |