V spomin na predanega frančiškana p. Pavla Krajnika, od katerega so se 13. 11. poslovili na Sveti Gori, objavljamo pogovor z njim, iz lanske junijske številke Ognjišča (Naši preizkušani bratje).
“Celo dopoldne nisem niti za trenutek šel iz spovednice, toliko spovedi je bilo na Sveti Gori.”
“Celo dopoldne nisem niti za trenutek šel iz spovednice, toliko spovedi je bilo na Sveti Gori.”»Na Sveti Gori sem od leta 1971, sami lahko izračunate, koliko let sem že tu,« mi je dejal p. Pavel Krajnik ob obisku. Na največji primorski božji poti je uredil knjižnico, pa tudi arhiv dobro pozna. Tu je lahko izživel še en svoj hobi, predvsem pa je sprejemal romarje in ure in ure presedel v spovednici. Slednje še danes, kljub starosti, rad počne. Vesel je, da bo konec letošnjega junija lahko praznoval 300- letnico kronanja svetogorske Matere Božje.
»Na Sveto Goro sem prišel z Dobove, prej pa sem bil na Viču v Ljubljani. Doma sem iz podružnice Sv. Volbenka, župnija Poljane nad Škofjo Loko, kjer sem bil rojen leta 1924,« pravi triindevetdesetletni p. Pavel Krajnik. »Oče, ki je bil doma s Suhe pri Škofji Loki, se je priženil na mamin dom. Doma nas je bilo šest otrok, najmlajša sestra je bila v Ljubljani, ker jo je vzela k sebi teta. Jaz sem najstarejši fant, pred mano je bila samo še ena sestra. Ljudsko šolo sem obiskoval v Poljanah. V naši okolici ni frančiškanov, samo kapucini so v Škofji Loki. Mamin stric, Adolf Čadež, je bil misijonar na Bližnjem vzhodu. On je poskrbel, da so me sprejeli v frančiškanski konvikt (internat) v Ljubljani. Doma ne bi mogli plačevati vzdrževalnine.« Zanimivi so članki p. Adolfa, ki jih je pisal v frančiškansko glasilo Cvetje z vrtov sv. Frančiška. »Jaz sem ga komaj poznal, saj sem se samo enkrat srečal z njim. Spremljal sem ga do druge hiše. Takrat me je vprašal, če me veseli učenje tujih jezikov. Umrl je v Jeruzalemu in je tam tudi pokopan, a ko sem med romanjem v Sveto deželo iskal njegov grob, ga nisem našel. Stric je malo prihajal domov, ker je bilo takrat težko potovati.
Po četrti gimnaziji sem prosil, da bi me sprejeli v frančiškanski red. Sprejeli so me in šel sem v noviciat v Kamnik. To je bilo leta 1941 prav tisto leto, ko so Nemci napadli Jugoslavijo. Iz Kamnika smo morali bežati. In še dobro je bilo, komur se je posrečilo zbežati. Nekaterim to ni uspelo in so jih zajeli Nemci. Tudi mučili so jih! Pribežal sem v Ljubljano. Noviciat pa sem nadaljeval na Trsatu, skupaj s hrvaškimi novinci, od maja do konca avgusta 1941 sem bil v tem svetišču nad Reko. Tam sem naredil tudi prve zaobljube. Tako Ljubljana, kakor Trsat sta bili namreč pod italijansko okupacijo.
Po končanem noviciatu sem se vrnil v Ljubljano. Pri tem, da sem lahko prišel v Ljubljano, mi je pomagal p. Tarzicij Toš, ki je bil župnijski upravitelj nekje na Notranjskem. Stanoval sem na Tromostovju pri Marijinem oznanjenju, v klasično gimnazijo pa sem hodil v bližino Tivolija.«Mature pa ni opravil takrat, kajti vojne razmere so se začele vse bolj zapletati. Proti koncu vojne, leta 1944 so se morali bogoslovci odločiti, ali gredo v nemško vojsko ali pa k domobrancem. Večina bogoslovcev se je odločila za odhod k domobrancem, saj so jim ti zagotovili, da bodo opravljali bolničarsko službo in jim ne bo treba nositi orožja. Vstop v nemško vojsko bi skoraj gotovo pomenil smrt nekje na vzhodni fronti.
Z veliko natančnostjo p. Pavel nato opisuje spomine na konec vojne: »Po vojni je šlo za življenje in smrt. Vsi domobranci smo bili določeni, da nas bodo pobili. Jaz sem bežal in sem prišel nekje na mejo med Dolenjsko in Štajersko. Spominjam se, da sem pri neki hiši prosil za civilno obleko, ki so mi jo tudi dali. Takoj zatem so mi pokazali, kako blizu so partizani in kako bodo vsak čas pri hiši. Vzel sem svojo prtljago in šel za gospodarsko poslopje in sedel na tla. Vedel sem, če začnem bežati in me na begu dobijo, to zame pomeni konec. Tam me je zajel hercegovski partizan. Privedel me je k svojemu komandantu, ki me je začel zasliševati. Potem sta prišla dva slovenska partizana in me zasliševala. Od tega komandanta sta zahtevala, da me prepusti njima. Ta se je pa uprl in dejal: “Jaz sem ujel tega ‘cvikeraša’”. Imel sem namreč očala. “Šel bo z menoj!” Prišli smo do Celja. Tam so se stvari začele obračati drugače, a sem imel srečo, saj so me dali v vojaško enoto, ki je bila določena za lov na Mihajlovića. Tega takrat seveda nismo vedeli. Zato smo šli iz Slovenije na Hrvaško, potem pa v Bosno in Srbijo. Bil sem vojak, a ker sem znal pisati tudi cirilico, so me uporabili kot pisarja v štabu. To je bilo zame dobro, saj se mi ni bilo treba izpostavljati nevarnostim. Mihajlovića so ujeli mi pa smo se vrnili iz Srbije v Ljubljano. Celo noč smo se vozili z vlakom. V Ljubljani sem bil določen za stražarja na meji, ‘za graničarja’, kakor so takrat rekli. Bil sem na koroški meji, nato pa so me premestili na Primorsko. Potem sem bil demobiliziran. Kolikor se spominjam, je bilo to tik pred veliko nočjo.«
S tem je začel novo obdobje v življenju. Želel je postati duhovnik, ampak ni še imel niti končane gimnazije. »Ko so me odpustili iz vojske, sem nadaljeval gimnazijo. Najprej sem naredil razredni izpit, nato pa še veliko maturo. Jezike smo se pa učili tako, kot so bili ‘gospodarji’. V osnovni šoli smo se učili srbsko in cirilico, v gimnaziji sem imel grščino, latinščino in francoščino. Ko so prišli Italijani, smo se učili italijanščino, na koncu, pod Nemci, pa še nemščino. Bog zna vse obrniti na dobro. Znanje vseh teh jezikov mi je v življenju prišlo prav. Tudi tukaj na Sveti Gori.«
- PISEC ŠMARNIC O SVETI GORI
»Vesel sem, da bom na Sveti Gori ob praznovanju 300-letnice kronanja in to je zares dogodek, da se ga veselimo. Zame to ni prva obletnica, ki jo tu doživljam na tej božji poti,« je dejal p. Pavel. Pater lahko z gotovostjo trdi, da je bilo kronanje svetogorske milostne podobe velik dogodek, ker dodobra pozna svetogorsko zgodovino. Leta 1989 je napisal šmarnice Marijina hiša ob 450-letnici Marijinega prikazanja.
»S predstojnikom samostana sva šla k takratnemu koprskemu škofu Metodu Pirihu. Pogovarjali naj bi se o praznovanju jubilejnega svetogorskega leta ob 450- letnici prikazanja. Ne da bi se midva s predstojnikom dogovorila, je ta dejal škofu: “P. Pavel bo napisal šmarnice.” In potem sem jih moral napisati. Treba je bilo kar pohiteti, ker sem bil vezan na datum izida šmarnic. Včasih je bilo težko, a sem moral vztrajati.«
Na moje mnenje, da je pri urejanju knjižnice pregledal veliko knjig in arhiv, pater odgovori, da mu je to sicer pomagalo, a dela s šmarnicami je bilo vseeno veliko.
Ko je pisal šmarnice o Sveti Gori, so mu kakšni ljudje prišli povedat svoje izkušnje ali doživetja. Zlasti so bila ta pričevanja dragocena za čas med drugo svetovno vojno in po njej. Zgodilo se je tudi, da je kakšen duhovnik pripeljal določenega človeka, da je podal svoje pričevanje. Ta pričevanja so bila zelo dragocena, sicer bi tisti dogodki šli v pozabo. Ko jih je p. Pavel objavil v svetogorskih šmarnicah, jih je s tem iztrgal pozabi.
Teologijo je študiral na Teološki fakulteti v Ljubljani. Leta 1951 ga je ljubljanski škof Anton Vovk posvetil v duhovnika. Nato je služboval na Viču in v Dobovi, pred 46 leti pa je prišel na Sveto Goro. Spominja se, kako je bil ob prihodu na Sveto Goro vesel, da so imeli v samostanu še kravo. »Bil sem navdušen, da bi kosili in posušili ter domov pripeljali seno za kravo. Predstojniki pa nikakor niso bili tako navdušeni za to, kakor sem bil jaz. Kosili smo na roke, ker so senožeti zelo strme. Poleg mene je še več kosil brat Rudi Rudež. Imeli smo traktor in z njim smo vozili seno. Nekatere parcele so bile precej daleč in težko je bilo spravljati seno domov. Strmine niso predstavljale samo ovire za košnjo, ampak tudi za vožnjo s traktorjem. Brat Rudi Rudež ni rad vozil traktorja, vendar ga je moral, zaradi nuje. Tudi cesta, ki vodi na Sveto Goro, je bila ob mojem prihodu še makadamska. K sreči smo imeli avto, da nam ni bilo treba pešačiti iz Nove Gorice. Danes krave ni več. Tudi hlevov ni več, ker so jih podrli in na njihovem mestu so zgradili Družinski center.«
P. Pavel je na Sveti Gori tudi urejal knjižnico. »Po univerzalni decimalni klasifikaciji, po priročniku, ki ga je izdal NUK,« pove natančno. »Urejal, ne pa uredil,« pripomni, saj je to delo, ki nikdar ni končano, ker je treba vedno znova katalogizirati nove knjige. »P. Ernest Žižmond mi je poskrbel od mizarjev omaro s predali. Kar sem naredil, je shranjeno na kataložnih listkih v tisti omari. Sveta Gora je bila v prvi svetovni vojni porušena do tal. Tudi knjižnica je bila uničena, zato tu nimamo bogate stare knjižnice.«
S p. Pavlom nikakor ne moreva mimo njegovega glavnega dela na Sveti Gori – spovedovanja. »Tu sem ogromno spovedoval. Še danes spovedujem, ampak prva leta celo dopoldne nisem šel niti za minuto iz spovednice. Toliko spovedi je bilo! Bila so župnijska romanja in sem so romali tudi posamezniki. Danes je manj spovedancev, čeprav ljudje še prihajajo na Sveto Goro. Na Primorsko sem se hitro navadil in rad sem bil na Sveti Gori. Spovedoval sem v veliki večini v slovenščini. Nemcev ali Italijanov je bilo zelo malo. Italijani niso spokorniki. Še danes spovedujem in sicer v spovednem kabinetu. Za gluhe, pravim jaz.«
Kljub častitljivim triindevetdesetim letom je p. Pavel še vedno dejaven. »Še vedno spovedujem, molim, mašujem, pa tudi še vedno skrbim za knjižnico. Če kdo skrbi zanjo, potem jaz. Ker še vedno prihajajo knjige, jih je treba katalogizirati. In to še vedno z veseljem delam.«
Ko sem ga na koncu vprašal, če sva kaj pozabila omeniti, je odgovoril, da sva prav gotovo kaj pozabila. »Pozabila, a ne nalašč. Pa ni čudno, če toliko let živiš, potem tudi kaj pozabiš.«
RUSTJA, Božo (Naši preizkušani bratje). Ognjišče, 2016, leto 52, št. 6, str 30-32.
K pisanju me je spodbudila kriza delovnih mest, ki jo v Sloveniji čutimo že dlje časa. Tudi sama sem pred kratkim na lastni koži občutila izsiljevanje ravnateljice, da če želim obdržati delovno mesto, naj pač opravim, kar mi naložijo. Ko sem jo prosila, naj razume, da ne zmoremo vsi enako in naj nas ne preobremenjuje z nadomeščanjem drugih delavcev, če so za to druge možnosti, sem dobila odgovor, da je danes za službo treba marsikaj potrpeti in da kdor hoče, lahko dela po več ur. Če ona lahko dela cele dneve, lahko tudi mi, če ima ona dovolj štiri ure spanja na noč, ga imamo tudi mi. Bila sem ogorčena in besna nad takšnim odnosom in vse bolj razumem delavce, kaj vse doživljajo in preživljajo marsikje na delovnih mestih.Ob vsem tem je treba povedati, da se ima ta ista ravnateljica za zelo verno osebo in sem jo tudi sama imela za dobrega človeka. Marsikdo mi pravi, kako sploh upam kaj reči, ko pa je danes tako težko dobiti službo. Saj zato pa delajo z nami, kar hočejo, ker se nihče ne upa upreti. Včasih so komunisti odločali o tem, kdo ima pravico živeti in kdo ne, danes ‘novodobni komunisti’ odločajo o tem, kdo sme imeti službo in kdo ne. So mar več vredni kot drugi ljudje? Je človek tako malo vreden, da mora klečeplaziti pred šefom, če želi imeti službo? Kako na račun tega trpijo družine, pa vsi vemo. Če nimaš železnih živcev, in marsikdo jih nima, hitro lahko končaš na bolniški postelji, če ne še kje drugje. Mar mora človek ravno zboleti, da končno zmore reči šefu ne? In nenazadnje, kaj ti potem, ko doma ali v bolnišnici ležiš bolan, koristijo služba, direktor in ves prisluženi denar? Komu je mar zate? Mar si boš z denarjem kupil zdravje?
No, in ko sem premišljevala o vsem tem, sem da bi se malo pomirila, odprla Sveto pismo in mi je (slučajno?) najprej padel Jezusov stavek: »Ne boj se, samo veruj!« Vendar veste, kaj se sprašujem, koliko smo v takem primeru v božjih rokah in koliko v rokah ‘vsemogočnih’ šefov? Ali ima vendarle glavne niti v rokah Bog? Upam, da je res tako. Res je večno življenje bolj pomembno od zemeljskega, ki traja nekaj let, vendar si človek želi in ima najbrž tudi pravico, da že na tem svetu živi mirno in zadovoljno? Saj pravijo, da ima Bog rad veselega človeka in da želi, da mu je dobro biti in živeti.
Amadeja
Vaše pismo ni edino na temo kratenja pravic delavcem, ki smo ga dobili. Morda v Cerkvi premalo govorimo o tem. Včasih imam občutek, da nekateri kristjani nimajo za velik greh izkoriščanje delavcev ali nepravično plačilo. Prav tako mnogi kristjani, da o nekristjanih ne govorimo, ne poznajo družbenega nauka Cerkve. Nekoliko je stvari spremenil sedanji papež, ki prihaja iz Južne Amerike, kjer so socialne krivice še večje kot pri nas in se je z njimi srečal ob obiskovanju revnih četrti. Zato zelo poudarja pomen socialne pravičnosti. Papež je tudi želel, da izide Katekizem za mlade na temo družbenega nauka Cerkve. Ta nosi angleški naslov DOCAT, ki bi ga lahko prevedli tudi: Tako delajte. Na področju socialne pravičnosti namreč. Žal mnogi delodajalci, politiki in drugi, ki so odgovorni za družbeno življenje in pospeševanje družbene pravičnosti, ne poznajo družbenega nauka Cerkve in ostajajo take in podobne knjige – DOCAT imamo tudi v slovenščini – zapečaten zaklad. Tudi sami omenjate, da lahko tudi verna oseba ravna napačno v odnosu do delavcev. Morda tudi zato, ker premalo pozna učenje Cerkve.Prav v dneh, ko sem pripravljal odgovor na vaše pismo, smo pri maši brali besede apostola Jakoba, ki trdo prijema delodajalce z besedami: »Glejte, plačilo, ki ste ga utajili delavcem, kateri so poželi vaša polja, kriči – in klici žanjcev so prišli do ušes Gospoda nad vojskami,« (Jak 5,4), kar kaže, da je v zgodovini bilo vedno navzoče izkoriščanje delavcev. Dovolj je brati starozavezne preroke, ki ostro bičajo tako držo.
Čeprav mnogi delodajalci ne poznajo družbenega nauka Cerkve, pa je bilo med vernimi vedno prepričanje, da je treba delavca spoštovati in ga pravično plačati in ne izkoriščati. Med to pravično plačilo bi danes spadalo tudi pravica do osemurnega delavnika, do dopusta, do bolniške in številne druge stvari. Kako je krščanstvo to poudarjalo, lepo pokaže literarni junak Martin Krpan, ki cesarju in njegovim dvorjanom, ki mu odrekajo pravično plačilo, zabrusi: »Delavec je vreden svojega plačila. To sem v cerkvi slišal!« In junaški Krpan je pri tem navajal evangeljske besede: »Delavec je vreden svojega plačila« (Lk 10,7). Vsako zapostavljanje delavca in kratenje njegovih pravic ni krščansko!
Vaše pismo pa se dotika še ene nevarnosti, povezane z delom: da ne postanemo deloholiki, sužnji dela. Iz opisa zahtev vaše delodajalke bi se dalo sklepati, da je deloholik. Ne more brez dela in enako zahteva tudi od drugih. Seveda smo po krščanskem učenju dolžni marljivo delati (in biti za to delo tudi pravično plačani) ter si s poštenim delom služiti vsakdanji kruh, a ne smemo postati sužnji dela. Pa smo velikokrat tudi temu priče. V preteklosti, ko je bila naša družba tudi na zunaj bolj krščanska, so ljudje sicer trdo garali, ampak ob nedeljah so si vzeli čas za počitek. Že v soboto popoldne so končali delo na polju, prišli domov, pospravili orodje, počistili bivališča ter se pripravili na nedeljsko praznovanje. Garali so, niso pa bili sužnji dela. Nedeljski počitek in prava mera pri delu nista sama sebi namen, ampak, kakor tudi vi opisujete, lahko preveč dela vodi v bolezni. Danes veliko govorimo o izgorelosti in jo zdravimo, ne znamo pa odpraviti vzrokov. S praznovanjem nedelje bi marsikaj rešili. Toda danes morajo biti ob nedeljah odprte trgovine, mnogi ljudje delajo ob nedeljah (tudi za nepravično plačilo), drugi delajo doma in potem se čudimo, zakaj toliko bolezni in izgorelosti.
Prav tako so nekateri sužnji dela in zaradi dela nimajo časa za družino, za odnose, za sozakonca in otroke. Tudi razpad zakonov in družin, zanemarjeni otroci, ki hitro lahko zaidejo na stranpota, so strašen davek naše civilizacije, ki je pozabila na praznovanje nedelje in praznikov ter namesto vestnega dela vsiljuje suženjsko delo. Malikovanje dela (in posledično dobička) in neupoštevanje nedeljskega in sploh počitka, se kaže tudi v zanemarjanju odnosa do Boga. Ljudje ob nedeljah delajo in ne gredo k maši, ne posvečajo časa Bogu in zato ne znajo posvečevati nedelj in se ne posvetiti človeku ter biti pozorni na njegove potrebe in stiske.
RUSTJA, Božo. (Pismo meseca), Ognjišče, 2018, leto 54, št. 11, str. 6-7.
Draga Vida!Tvoja vera je globoka in močna, zato moraš vztrajati do konca. Opisala ti bom, kaj se je meni zgodilo pred leti in v drugačnih razmerah, kot so danes. Imela sem 21 let in imela sem fanta, ki mi je pomenil vse, bil pa je površen v veri. Nihče od nas ni popoln in tega se moramo zavedati. S časom sem spoznala, da se noče na nikakršen način spremeniti, zato sta se najini poti razšli. Čeprav sem mnogo molila in upala, se nisva več srečala. Ostala sva le prijatelja, vsak trdno prepričana v svoja dejanja. Prosila sem Boga, naj mi pokaže jasneje, kdo naj bi bil moj življenjski sopotnik. Nekega dne sem srečala drugega fanta. Služil je domovini, takrat so fantje služili vojsko. S pogledi sva govorila vse, ker drugače nisva smela. Moj fant je bil komunist in neveren in verjetno je to pri sebi utemeljil. Ko sem izvedela, da nima vere, sem občutila strašno bolečino in mnoge dneve in noči sem bila boje s svojim razumom in čustvi. Neki glas mi je govoril, da je moja naloga rešiti njegovo dušo in mu pokazati pot življenja. Tedaj je bil hujši del boja za mano. Pod Njegovim vodstvom sem stopila v nov boj. S svojim življenjem sem mu dokazala, da me vodi Bog. Fant me je resnično ljubil in v začetku, mogoče tudi zaradi tega, je pokazal vso dobro voljo, da sprejme moje prepričanje. Prišel je dan, ko je zapustil vojašnico in skupaj sva pristopila prag cerkve. Bilo me je strah, kako bo on sprejel moje obnašanje, ali bo razumel, čemu znamenje križa in poklon pred oltarjem? Zbrala sem ves svoj pogum in šla korak pred njim po cerkvi. Otrpla sem se ustavila pred tabernakljem in se počasi pokrižala. Kot nebogljen otrok me je prosil, naj ga naučim narediti križ. Občutila sem njegovo srčno željo, da je pred Njim zares postal moj. S preprostimi besedami sva se zahvalila Jezusu za ta prelom v njegovem življenju. Poklonila sva se in odšla proti izhodu. Tedaj sva se še enkrat pokrižala in zdaj je križ naredil brez napake.
Zunaj sva z roko v roki odšla proti avtobusni postaji, začela sva znova. Fant je docela spremenil svoje prepričanje, ker je ob meni spoznal pravi smisel življenja. Zdaj drug drugega učiva z iskreno ljubeznijo premagovati težave tega življenja.
Magdalena
Pismo kje dobiti fanta, ki bo živel zdržno do poroke je bilo objavljeno v: Ognjišče, 2018, leto 54, št. 10, str. 38
Že nekaj let novembrskemu Ognjišču prilagamo Miklavžev katalog naših knjig. Letos je ta katalog nekaj posebnega. Najprej je precej obširen (48 strani) in v njem na eni strani predstavljamo knjige, primerne za obdarovanje ob Miklavžu, na drugi strani pa predstavljamo različne jaslice, ki jih imamo na razpolago.
Katalog nas spodbuja, da ob Miklavžu podarimo versko knjigo in da pomislimo, da so tudi jaslice lepo darilo, zlasti mladi družini, ki jih morda še nima, ali mlajšim otrokom. Jaslice sicer niso bistvo naše vere, a nam na plastičen način govorijo o Božji ljubezni do človeka. Nekateri radi knjige za Miklavževo in božično obdarovanje naročite prej. Tega smo veseli, kajti zadnje dni pred Miklavžem je veliko naročil. Lahko se zgodi, da kakšne knjige ali kakšnega drugega izdelka v naši trgovini zmanjka in potem upravičeno nastopi slaba volja. Pohiteti se splača tudi zato, ker do 25. novembra velja višji popust za kartico zvestobe. Ponudbo Ognjišča si lahko tudi ogledate v naših knjigarnah v Kopru, Ljubljani, Kranju Mariboru in na Ptuju in seveda na spletu.
Pred Miklavžem je izšla knjiga o tem priljubljenem svetniku z naslovom Čas za svetega Miklavža. Ne govori o njegovem življenju (o tem govorita pobarvanka Sveti Miklavž in slikanica Miklavž piškote peče), ampak o otroškem pričakovanju prihoda tega svetnika in sporoča, da je obisk sv. Miklavža najlepši dan v letu tudi zato, ker nas spomni na to, da sta dobrota in ljubezen najvažnejši v našem življenju.
Prav tako je spet na voljo nekaj knjig, za katere velja stalno povpraševanje in so primerno darilo ob Miklavžu ali Božiču. Prva je pobarvanka Božič prihaja (besedilo Berta Golob; ilustracije Silva Karim), ki bo otrokom pomagala skozi adventni čas. Druga je slikanica Ana praznuje božič (besedilo Karel Gržan; ilustracije Karmen Smodiš) in govori o bistvu praznovanja božiča – to so velikokrat drugačne vrednote, kakor nam jih vsiljuje potrošniška družba.
Prav tako sta spet na voljo knjigi: spomini pokojnega zamejskega duhovnika Dušana Jakomina Od petrolejke do iPada ter sedaj že ‘legendarna’ knjiga Karla Gržana Jaz Čarli Čeplin, ki je doživela že četrti ponatis.
Že prejšnji mesec smo vas opozorili na knjigo Petra Milloniga Zasidran v veri. V tokratnem Ognjišču pa si lahko preberete pogovor z njim in tako zveste več o nastajanju knjige pa tudi o tem, kako pisatelj, ki je gospodarstvenik in nekaj časa diplomat, piše knjige duhovne vsebine.
V novembru vas opozarjamo tudi na knjige, ki vam bodo pomagale v procesu žalovanja ob izgubi najdražjih (Žalovanje, Kaj se zgodi po smrti, Obrisal bo solze, Izgubiti otroka).
Cena Ognjišča letu 2019 bo spremenjena. Posamezna številka bo stala 3,00 €. Naročnina za naročnike pri župnijskih uradih 33,50 €, za naročnike po pošti 34,30 €. Za inozemske naročnike pa 60 €, 80 USD, 88 CAD, 97 AUD, 70 CHF, 390 HRK, 55 GBP, 575 SEK..
Povabil sem vas že v naše knjigarne, novembra pa vas lahko povabim, da si naše knjige ogledate na stojnico naše založbe na Slovenskem knjižnem sejmu, ki bo od 21. do 25. novembra v Cankarjevem domu in kjer boste naše izdelke lahko kupili s sejemskim popustom.
RUSTJA, Božo. (Iz urednikove beležnice). Ognjišče, 2018, leto 54, št. 11, str. 4.

priloga
Sveti Pavel VI. papež miru
gost meseca
dr. Peter Millonig
narava in zdravje
Zdravilne buče
Lacie živi v svetu, katerega prebivalci drug drugega nenehno ocenjujejo s točkami od ena do pet. Za to uporabljajo aplikacije, nameščene v telefonih, ki so povezane s posebnimi kontaktnimi lečami za prikazovanje imen in povprečij ocen mimoidočih ljudi. V tem svetu povprečje ocen zelo veliko pomeni, od tega je odvisen posameznikov družbeni status, zaposljivost, cene dobrin in storitev, dostopnost zdravljenja itd. Zato večina ljudi skoraj ves prosti čas namenja aktivnostim, ki večajo možnost pridobitve visokih ocen. S tem namenom pred ogledalom vadijo srečne izraze na obrazu, kajti človek, ki izgleda srečno, je bolj všečen. Nenehno iščejo in fotografirajo luštkane motive, izmed katerih najboljše objavljajo na svojem profilu ter upajo, da jim bodo prinesli dobre ocene. Poleg tega so izjemno prijazni z vsemi ljudmi, ki jim čez dan prekrižajo pot, kajti dejanje, ki ga kdor koli oceni kot nevljudno, je sankcionirano z odbitjem točk. Vsak prebivalec tega sveta ima svoj motiv za izboljšanje povprečja. Lacie bi rada kupila stanovanje, kar bi ji končno omogočilo osamosvojitev. Tako se prične ena izmed epizod znanstvenofantastične serije Black Mirror in le vprašanje časa je, kdaj se bomo v njej znašli tudi mi.
- plivneži (oz. po novem influencerji) so od nekdaj sestavni del družbe. To so posamezniki, ki s svojimi dejanji, odločitvami in priporočili vplivajo na druge. Trenutno je beseda influencer izjemno popularna v kontekstu svetovnega spleta, kajti podjetja najemajo posameznike, ki imajo veliko sledilcev na različnih aplikacijah (Twitter, YouTube, Instagram, Facebook) z namenom oglaševanja svojih proizvodov in storitev. Trenutno je prva na svetovni lestvici influencerjev umetnica ličenja Huda Kattan (vir: CBS, 2018), ki ima 24,3 milijona sledilcev na Instagramu in 2,2 milijona naročnikov na YouTubu. V Sloveniji pa je na prvem mestu med influencerji Sara Mozetič (vir: Finance, 2018), ki ima na YouTubu 6,6 milijona naročnikov. Sara v video posnetkih na zabaven način prikazuje barvanje nohtov, različne vrste frizur, pripravo zdravega zajtrka in kako v šolske potrebščine skriti sladkarije, ki jih nato med poukom neopazno zaužijemo.
SPLETNI UGLED
Pred desetimi leti se družbenega ugleda posameznika še ni dalo izmeriti. Vse, kar smo vedeli o njem, je bilo, da pri drugih vzbuja zavist in da je tesno povezan z vplivnostjo. V zadnjem času pa smo ga razgalili, saj je postalo jasno, kako se ga pridobi in izmeri. Recept je dokaj enostaven – vse, kar ima potencial, da postane všečno in posledično viralno, je potrebno redno objavljati na profilih različnih spletnih aplikacij. Redno izvajanje teh aktivnosti povečuje število spletnih prijateljev in sledilcev ter posledično prinaša tudi večji družbeni vpliv. Slednje so prepoznala tudi podjetja ter ustvarila nov poklic, ki ga poznamo pod imenom spletni vplivnež, spletna zvezda ali influencer. Za te posameznike je značilno, da imajo poleg velikega števila spletnih prijateljev in sledilcev tudi moč vplivati nanje, kar jih dela pomembne mnenjske voditelje glede nakupov, mode, počitnic ...
Opazen trend, povezan s spletnim ugledom, je tudi splošno ocenjevanje vsega, kar je objavljeno in ponujeno na internetu. Uporabniki ocenjujejo prenočišča (Booking.com), raznovrstne proizvode (Amazon.com), prodajalce (Ebay.com), turistične destinacije (Tripadvisor.com), učitelje (Profesorji.net) in šoferje (Uber.com). Te ocene so za potencialne stranke pomembna referenca pri odločanju za nakup, obisk destinacije ali naročanju storitve. Posebej pomembno pa se mi zdi izpostaviti ocenjevanje ljudi, ki izvajajo določena dela. Ocena namreč v večini primerov ne odraža kakovosti izvedbe storitve, temveč odnos, ki ga izvajalec vzpostavi s stranko. Posledica tega je, da posamezniki, ki želijo biti dobro ocenjeni, hlinijo veselje in prijaznost, kar pomeni, da njihova čustva in obnašanje niso več pristni, ampak zaigrani.
TEMNO OGLEDALO DRUŽBE
Vrnimo se nazaj v svet, ki sem ga predstavil v uvodu. Svet, v katerem so vsi ljudje popolnega videza in osladno prijazni, okolje, v katerem živijo, pa deluje sterilno. Popolna kulisa za ustvarjanje fotografij, ki pri ljudeh vzbujajo pozitivna čustva in posledično visoke ocene. Vendar je v tem svetu nekaj pritegnilo mojo pozornost – obnašanje ljudi. Vsi so izjemno prijazni in urejeni, vendar kljub temu gledalec med njimi zazna pasivno agresijo, katere izvor je tekmovanje za dvig povprečnih ocen. Navzven torej ljudje ne izražajo (več) pravih čustev, ampak so ta prirejena družbeni situaciji, v kateri se nahajajo. Ključna vrednota tega sveta je všečnost. Edino kar šteje, je to, da si drugim všeč, kajti takšno vedenje je nagrajeno in pripelje do višjega družbenega statusa. Ali je opisani svet res tako zelo drugačen od sveta, v katerem trenutno živimo?
MOJA IZKRIVLJENA PODOBA
Kot ugotavljajo raziskave, ki s psihološkega in sociološkega vidika preučujejo popularne spletne aplikacije, namenjene komuniciranju in deljenju multimedijskih vsebin, ljudje na njih predstavljajo svoje najboljše verzije ali celo podobe tega, kar si želijo biti. Pri tem je zanimivo, da na splošni ravni to že vsi vemo, a vedno znova pozabljamo, ko gledamo objave ali bolje rečeno spletne samopredstavitve drugih. Zaradi tega se ob takšnih zlaganih, nerealnih podobah počutimo pomanjkljivi, ponižani, manjvredni ipd. Lastno življenje lahko vidimo kot dolgočasno, pusto, nepomembno ali celo brezvezno. Omenjena epizoda (Nosedive) iz serije Black Mirror pripelje takšno zlagano samopredstavljanje ljudi na svetovnem spletu do ekstrema, s čimer nas prisili, da si odgovorimo na vprašanje, kako daleč smo sposobni iti v takšnem početju.TEKMOVANJE V POPULARNOSTI
Večina samopredstavitvenih vsebin Facebooka, Instagrama in Twitterja vsebuje informacije o tem, kaj uporabniki jedo, v kaj so oblečeni, kam potujejo, s kom se dobivajo. Nepoznavalec gotovo misli, da je to popolnoma enostavno početje. Vendar to sploh ni res. Objavljanje tovrstnih fotografij in video posnetkov terja veliko truda in časa. Poleg tega, da vključuje uporabo različnih filtrov in fotografskih tehnik, je potrebno znati pozirati ter seveda končni izdelek tudi pravilno označiti s ključniki (#). Tako postanejo vsakodnevne posameznikove aktivnosti sredstvo za pridobivanje ugleda. Zaradi tega srečanje s starim prijateljem ni več družabni dogodek, ampak fotografska seansa, katere namen je pokazati drugim, kako dobro se imava, in posledično dobiti čim več všečkov. Takšno obnašanje kaže, da naša življenja postajajo nikoli končano tekmovanje v popularnosti.
IZ FIKCIJE V REALNOST
Leta 2014 je vodstvo Kitajske objavilo dokument, s katerim so državljane obvestili, da bodo do leta 2020 vzpostavili nacionalno lestvico zaupanja, s katero bodo ljudi nenehno ocenjevali in razvrščali na podlagi vsakodnevnih aktivnosti. Cilja uvedbe tega ocenjevalnega sistema sta merjenje in posledično izboljšanje zaupanja na nacionalni ravni ter razvoj kulture iskrenosti med državljani. S tem namenom bodo državni organi preverjali in ocenjevali, kaj ljudje kupujejo, kje se zadržujejo, s kom se družijo, kakšne vsebine gledajo na televiziji in računalniku, ali plačujejo davke ... Na podlagi ocen bodo posamezniki nato razvrščeni na javno objavljeni lestvici, ki bo služila kot eden izmed pomembnih kriterijev za posameznikovo zaposlitev, obiskovanje izobraževalnih institucij, odobritev kredita ... Kdor bo imel nizko oceno zaupanja, bo imel omejitve na vseh področjih življenja (hitrosti svetovnega spleta, dostopa do restavracij, nočnih klubov, potovanjih v tujino ...). Zveni znano?
UGLED – NOVA DRUŽBENA VALUTA
Ob branju uvoda tega prispevka ste se verjetno nasmehnili ob (retoričnem) vprašanju, koliko časa bo minilo, da opisani svet postane resničnost. Ne čudim se, če ste imeli občutek, da gre zgolj za še eno izmed znanstvenofantastičnih zgodb. A kot vidimo, smo temu svetu bliže z vsako oceno, ki jo dodelimo drugemu spletnemu uporabniku, in z vsakim všečkom, ki ga prejmemo zaradi objavljene vsebine. V nasprotju s Kitajci mi prostovoljno vstopamo v svet, kjer je vsakdanje življenje popolnoma odvisno od posameznikovega ugleda.
Aplikacije, namenjene deljenju multimedijskih vsebin in medsebojnemu povezovanju uporabnikov, so v zadnjem času označene kot izvor tesnobnih občutkov, povezanih z zavistjo in simptomi, značilnimi za depresijo. V popularni literaturi ta pojav imenujejo Facebook depresija. Kot ključni vzrok tega stanja se navaja konstantno izpostavljenost izjemno pozitivnim, vendar nereprezentativnim multimedijskim podobam (fotografije in video posnetki), ki jih prijatelji in sledilci objavljajo na spletu.
LENARČIČ, Blaž. (Učinki informacijsko-komunikacijske tehnologije), Ognjišče, 2018, leto 54, št. 10, str. 80-81.
PAPEŽ JANEZ PAVEL II. IZ RODNE POLJSKE V VEČNO DOMOVINO
Življenjske postaje od rojstva do odhoda k Očetu
1920 20 maja: Karol Wojtyla se rodi očetu Karolu in materi Emiliji Kaczorowski v Wadowicah, 30 kilometrov od Krakova na Poljskem.
1938 Po maturi na gimnaziji v rojstnem mestu se vpiše na fakulteto za književnost in filozofijo Jagelonske univerze v Krakovu, kamor sta se preselila z očetom.
1940 Da se izogne deportaciji na prisilno delo v Nemčiji, se zaposli v kemični tovarni.
1942 Oktobra vstopi v tajno semenišče v Krakovu, kjer se pripravlja na duhovniški poklic.
1946 1. novembra prejme skupaj s sedmimi sošolci mašniško posvečenje v krakovski stolnici po rokah kardinala Adama Sapieha.
1948 Krakovski nadškof ga pošlje na študij v Rim; vpiše se na papeško univerzo Angelicum, kjer po dveh letih doseže doktorat z disertacijo o sv. Janezu od Križa.
1954 Postane profesor etike na filozofski fakulteti katoliške univerze v Lublinu.
1958 Imenovan je za pomožnega škofa v Krakovu.
1962 4. oktobra skupaj z drugimi poljskimi škofi odpotuje v Rimu, da sodeluje na zasedanjih drugega vatikanskega koncila (od 11. oktobra 1962 do 8. decembra 1965).
1964 13. januarja imenovan za nadškofa v Krakovu in s 43 leti je najmlajši škof katoliške Cerkve.
1967 28. junija mu papež Pavel VI. podeli kardinalski biret; ima 47 let in je najmlajši član kardinalskega zbora.
1978 Leto treh papežev. 6. avgusta umre papež Pavel VI., za njegovega naslednika je bil 26. avgusta izvoljen beneški patriarh Albino Luciani, ki je kot papež vodil Cerkev le 33 dni. Po njegovi smrti 29. septembra je bil nov konklave, iz katerega je 16. oktobra kot rimski škof in papež izšel krakovski nadškof Karol Wojtyla, ki si je privzel ime Janez Pavel II. Službo pastirja Kristusove Cerkve je nastopil 22. oktobra.
1979 Štiri apostolska potovanja po svetu (Mehika, Poljska, ZDA, Turčija). Smernice svoje papeške službe je zarisal v svoji prvi okrožnici Človekov Odrešenik (4. marca).
1981 Atentat med splošno avdienco na Trgu sv. Petra 13. maja. Potrebno je bilo dolgo zdravljenje v kliniki Gemelli. 13. maja 1982 se je kot romar v Fatimi zahvalil Mariji, da mu je rešila življenje.
1985 Prvi svetovni dan mladih v Rimu (1. aprila).
1986 Molitev za mir v Assisiju 27. oktobra pri kateri so se zbrali predstavniki vseh velikih svetovnih verstev.
1991 Na mednarodni praznik dela in praznik sv. Jožefa Delavca izšla okrožnica 'Ob stoletnici' (okrožnice 'Rerum novarum' Leona XIII., prve papeške okrožnice o delavskem vprašanju).
1996 Prvi papežev obisk v Sloveniji – od 17. do 19. maja (njegovo 71. potovanje po svetu). Ob zlati maši je izšla njegova knjiga Dar in skrivnost o njegovi poti do duhovništva.
1998 Drugič na Hrvaškem, razglasitev kardinala Alojzija Stepinca za blaženega. Okrožnica 'Vera in razum' (o odnosu med vero in znanostjo).
1999 Drugič v Sloveniji: 19. septembra v Mariboru razglasitev škofa Antona Martina Slomška za blaženega. 24. decembra odprtje svetih vrat bazilike sv. Petra v Rimu in začetek velikega jubileja 2000.
2002 Apostolsko pismo Rožni venec Device Marije, v katerem objavlja pet novih – svetlih – skrivnosti rožnega venca in razglaša leto rožnega venca.
2004 Zadnje (130.) apostolsko potovanje 15. avgusta v Lurd, kjer se pridruži bolnikom. Apostolsko pismo 'Ostani z nami', Gospod in razglasitev leta evharistije.
2005 Za veliko noč (27. marca) brez besed zadnjič podeli apostolski blagoslov 'mestu in svetu'; 2. aprila, v soboto pred belo nedeljo, ki jo je leta 2000 razglasil na nedeljo Božjega usmiljenja, ob 21.37 odide na svoje zadnje potovanje – v Očetovo hišo.
2011 1. maja: ob navzočnosti 1,5 milijona vernikov z vsega sveta ga papež Benedikt XVI. razglasi za blaženega. Njegov god se obhaja 22. oktobra, na obletnico njegovega nastopa papeške službe.
2014 Uresniči se 'referendum Svetnik takoj' (Santo subito) ob njegovem pogrebu: papež Frančišek ga 27. aprila skupaj z Janezom XXIII. prišteje med svetnike katoliške Cerkve – kot apostola našega časa, zavetnika nove evangelizacije in mladih, ki so 'upanje Cerkve'.
ČUTIL SEM, DA JE BIL JANEZ PAVEL II. SVETNIK
Poljski vatikanist Wlodzimierz Redzioch v svoji knjigi Ob Janezu Pavlu II., posvečeni kanonizaciji papeža bl. Janeza Pavla II., na prvem mestu navaja pričevanje zaslužnega papeža Benedikta XVI., ki je bil kot prefekt Kongregacije za verski nauk triindvajset let njegov najtesnejši sodelavec. »Prvo zavestno srečanje s kardinalom Wojtylom je bilo v konklavu, v katerem je bil izvoljen papež Janez Pavel I. Skupaj sva sicer delala na koncilu, vendar na različnih področjih. Ko sem ga osebno spoznal, sem takoj dojel z vso močjo njegovo človeško toplino, ki jo je izžareval ... Ko me je leta 1981 poklical v Rim za prefekta Kongregacije za verski nauk, sem spoznal njegovo temeljito teološko izobrazbo, občudoval njegovo odprtost za učenje. Prevzela me je njegova duhovnost, za katero je bila značilna predvsem intenzivnost njegove molitve, globoka ukoreninjenost v obhajanju svete evharistije. Vsi smo poznali njegovo veliko ljubezen do Božje Matere. Da je bil Janez Pavel II. svetnik, mi je v letih sodelovanja z njim postajalo vse bolj jasno. Posebej moramo seveda imeti pred očmi njegov močan odnos z Bogom, njegovo zatopljenost v občestvo z Gospodom. Od tod je izvirala njegova vedrina sredi velikih naporov in njegov pogum, s katerim je izpolnjeval svoje naloge v res težavnem času ... Moj spomin na Janeza Pavla II. je pol hvaležnosti. Nisem ga mogel in ga tudi nisem hotel posnemati, sem pa skušal peljati naprej njegovo delo.« V svoji homiliji ob beatifikaciji Janeza Pavla II. 1. maja 2011 je dejal: »Zgled njegove molitve me je vedno prevzel in mi bil v spodbudo: potopil se je v srečanje z Bogom. In potem njegovo pričevanje v trpljenju: Gospod ga je počasi oropal vsega, toda on je vedno ostal 'skala', kakor je hotel Kristus.«
"MOJ ŠKOF JE POSTAL PAPEŽ"
Kardinal Stanislaw Dziwisz, kot krakovski nadškof naslednik Karola Wojtyla, je bil njegov tajnik skoraj štirideset let – od oktobra 1966 do smrti papeža Janeza Pavla II. 2. aprila 2005. Svojega škofa je spremljal na številnih potovanjih. V Rimu je bil z njim prvič avgusta 1978, po smrti papeža Pavla VI., za konklave, v katerem je bil izvoljen Janez Pavel I. Ko je krakovski nadškof Wojtyla zvedel za njegovo nenadno smrt, je bil pretresen. »Ne vemo, kaj je hotel Kristus povedati Cerkvi in svetu s to smrtjo,« je dejal v homiliji pri maši za umrlega papeža. Ko sta potovala v Rim za naslednji konklave, se spominja Dziwisz, je bil njegov nadškof bolj zamišljen ... Ko je 16. oktobra 1978 zaslišal ime kardinala, ki je bil izvoljen, ga je prešinilo: »To je moj škof!« Obšlo ga je neizmerno veselje, hkrati pa je kar otrpnil. Še isti večer mu je papež Janez Pavel II. rekel, naj ostane njegov tajnik. Ko se ozira nazaj, je prepričan: »Vse njegovo dotedanje življenje je bila priprava na to edinstveno in nadvse težko poslanstvo. V Vatikanu se je takoj počutil kot doma... Molitev je bila središče njegovega življenja. V kapeli je imel tudi mizo in papir in pred Najsvetejšim so nastajale njegove okrožnice in drugi dokumenti.« Dziwisz je bil izvršitelj oporoke papeža Janeza Pavla II. »Razdeli vse!« mu je naročil pred smrtjo. Materialnih dobrin ni zapustil, ogromna pa je njegova duhovna dediščina.
'DOPOLNJENO JE' PAPEŽA JANEZA PAVLA II.
Renato Buzzonetti, papežev osebni zdravnik, je bil ob njem, ko je njegovo življenje ugašalo. Zapisoval si je vse dogajanje. V četrtek, 31. marca 2005, je papež med mašo ob njegovi postelji prejel zakrament bolniškega maziljenja. Med posvetitvijo je papež rahlo dvignil desnico za kruh in vino, pri Jagnje Božje je trikrat nakazal trkanje na prsi. V petek je z duhovniki spremljal molitev križevega pota: pri vsaki postaji se je pokrižal. V soboto, 2. aprila, je zjutraj sodeloval pri sveti maši. Okoli 15.30 je sestri Tobiani v poljščini zašepetal: »Pustite me oditi h Gospodu!« Te besede so bile njegov DOPOLNJENO JE.
Okoli 19. ure je padel v globoko nezavest. Ob 21.37 je njegovo srce prenehalo biti. Vsi so nekaj minut ostali zatopljeni v molk, potem pa so v materinem jeziku umrlega papeža zapeli zahvalno pesem. Ko se je v papeževi sobi prižgala luč, je množica, ki je napolnila Trg svetega Petra, vedela: ljubljeni papež je odšel v Očetovo hišo.
Silvester ČUK
priloga 05_2014
Tako kot vsak mesec sem tudi v avgustovski številki z zanimanjem prebrala rubriko Pisma in sicer pismo z naslovom Spolnost je zame sopomenka za fizično in psihično bolečino.
Ne morem si kaj, da ne bi k odgovoru gospe Barbare Jasmini dodala nekaj svojih misli.
Z vsem spoštovanjem do gospe Barbare, ki je verjetno strokovnjakinja na svojem področju in je v oblikovanje odgovora vložila svoj čas in trud, pa sem mnenja, da bi v katoliški reviji bralec moral dobiti odgovor, ki izhaja iz naše vere.
Bog je velik. On je ljubezen. On ozdravlja in osvobaja. Ali se bojite to povedati?V odgovoru bralki, ki se je na vas obrnila v veliki stiski, namreč ta veliki Zdravnik skoraj ni omenjen (pravzaprav je omenjen samo enkrat s frazo: tako mi Bog pomagaj).
Sočutne in prijazne besede, s katerimi je odgovarjala gospa Barbara, so seveda čisto v redu, a človek sam, brez Božje pomoči, se zla, ki ima v Jasmininem primeru oblast nad njo, ne more osvoboditi. Izpraševanje samega sebe, obdelava spomina na travmatični dogodek, klicanje lepih dogodkov, avtosugestija ... tak odgovor dobimo v posvetnih revijah!
Bog ozdravlja in osvobaja! Sama sem doživela veliko njegovih ozdravljenj. Za ogromno sem jih slišala iz pričevanj ljudi, ki si upajo na glas povedati, od kod prihaja rešitev. Nihče, res nihče pa ni ozdravel tako, da bi sam v sebi premleval težke dogodke.
Kristjani imamo veliko ‘orožja’, ki pomaga proti hudemu duhu. Ozdravljamo pri zakramentih (spoved – sploh življenjska spoved, sveta evharistija, pri kateri lahko tako čudovito prinesemo pred Jezusa čisto vse, kar nas vznemirja, bolniško maziljenje), ozdravljamo po zaupni molitvi (devetdnevnice, pa molitve za ozdravljanje notranjih ran, različne karizmatične molitve), ozdravljamo v molitvah in tihi navzočnosti pred Najsvetejšim, pa s slavljenjem Boga, klicanjem Svetega Duha, ki je najbolj gotovo zdravilo v boju proti hudemu duhu, ozdravljamo po molitvah nad posamezniki (več na: http://prenova.rkc.si/ srečanja – molitev za ozdravljenje in osvobajanje), številni so ozdraveli s pomočjo posta ali po branju knjig, ki so jim pokazale pot v novo, polnejše življenje.
Sporočite Jasmini in sporočite bralcem, od kod prihaja za kristjane moč za življenje in vir ozdravljenja
Biserka
Da je Bog velik in da je ljubezen ter da ozdravlja in osvobaja, se ne samo bojimo povedati, ampak revija Ognjišče to sporoča že več kot pol stoletja. Tudi v času, ko je bilo to ‘nezaželeno’ pisati. Me je pa vaše pismo spomnilo na to, kako razkristjanjena družba smo postali. Meni se zdi samoumevno, da v vseh trenutkih življenja moliš in prosiš Boga. Zlasti v težkih trenutkih in v času preizkušnje, ali kot pravi sv. Pavel: »Nič ne skrbite, ampak ob vsaki priložnosti izražajte svoje želje Bogu z molitvijo in prošnjo, z zahvaljevanjem« (Flp 4,6). Zato se mi odgovor gospe Barbare ni zdel sporen, ker mi je pač samoumevno, da kristjan moli in da mu ni treba tega posebej naročati. Vi pa opozarjate, da očitno to ni več samoumevno. Zato se vam zahvaljujem za to dopolnitev.
Naj dodam še odgovor g. Barbare. »Bog gotovo pričakuje od človeka, da tudi človek sam vse stori za svoje ozdravljenje, pač v okvirih možnosti, ki jih nudi medicina. To pa seveda ne izključuje prosilne molitve, zakramentov in Božje pomoči. Prepričana sem, da bi si tudi gospa Biserka, če bi jo bolel želodec, najprej skuhala čaj, se držala diete, skratka – si skušala pomagati sama. Če to ne bi pomagalo, bo poiskala zdravnika. Če si gospa, ki je prosila za pomoč, iz telesne in duševne bolečine ne bo mogla pomagati sama, bo morala tudi ona poiskati strokovno pomoč.«
Iskanje strokovne pomoči, obisk zdravnika, jemanje zdravil itd., ne pomeni nezaupanja v Boga. Bog deluje tudi po tem. Zdi se mi pomenljivo, kako je svetoval p. Simon Ašič, ki je mnogim pomagal do zdravja s pomočjo zdravilnih rastlin. Ko jim je napisal recept za čaj, je na koncu pripisal: “Pa Bogu se priporočite.” Naj sklenem: molitev za zdravje naj spremlja naše prizadevanje za duševno in telesno zdravje.
RUSTJA, Božo. (Pisma). Ognjišče, 2018, leto 54, št. 10, str. 39-40.
Podkategorije
Danes godujejo
![]() |
Mohor |
![]() |
LEON, Lenard, Lenart, Leo, Leonard, Leonardo, Leonid, Lev; LEONA, Eleonora, Leonida, Leonie, Leonija, Leonka, Leonora, Leontina |
![]() |
FELIKS, Felicijan, Felko, Srečko, Srečo, sorodno: Beat, Fortunat, Makarij; FELICIJA, Felicijana, Felicita, Srečka |
![]() |
SREČKO, Feliks, Felicijan, Felko, Srečo, sorodno: Beat, Fortunat, Makarij |
![]() |
FORTUNAT, sorodno: Beat, Feliks, Felicijan, Felko, Makarij, Srečko, Srečo, Beat |
![]() |
HILARIJ, Hilari, Hilar, Hilo, Lere, Lari, Laris, RADO, Radovan, Rade, Radoslav, Vesel, Veseljko, VESELKO, Vesko, Veso; HILARIJA, Lala, RADA, Radoslava, VESELKA, Veselka |
![]() |
IVAN, Ive, Ivica, Ivko, Ivo, Janez, Vanč, Vanči, Vane, Vanja, Vanjo; IVANA, Iva, Ivanka, Ivi, Ivica, Hana, Jana, Johana, Vanja, Žana |
![]() |
PAVEL, Pal, Paul, Paulo, Pava, Pavao, Pave, Pavel, Pavle, Pavlo, Pavo; PAVLA, Paula, Paulina, Pava, Pavica, Pavlina |
![]() |
PAVLIN, Pal, Paul, Paulin, Paulo, Pava, Pavao, Pave, Pavel, Pavle, Pavlo, Pavo; PAVLINA, Lina, Paula, Paulina, Pava, Pavica, Pavla |
![]() |
TEODOR, Božidar, Boško, Božo, Darko, Dore, Dorotej, Fedja, Fedor, Feodor, Fjodor, Teo, Todor |
![]() |
TEODORA, Dora, Dorica, Doroteja, Fedora, Tea, Teja, Toda, Todora |
FORTUNAT, sorodno: Felicijan, Feliks, Srečko, Srečo, Makarij |