• September 2025

    September 2025

    tema meseca

    Nazaj v šolske klopi

    priloga

    Kaplan Martin Čedermac

    gostja meseca

    Dr. Irena Švab Kavčič, ravnateljica doma sv. Jožef

     

    Preberi več
  • Avgust 2025

    Avgust 2025

    priloga

    Alpsko cvetje

    gost meseca

    P. Lojze Podgrajšek, misijonar v Zambiji

    moj pogled

    Jan Kozamernik, odbojkarski reprezentant

     

    Preberi več
  • Julij 2025

    Julij 2025

    priloga

    Popotovanje v veri

    gost meseca

    Beograjski nadškof Ladislav Nemet

    moj pogled

    Martin Hvastja: Kolesarstvo je zelo privlačen šport

     

    Preberi več
  • Junij 2025

    Junij 2025

    priloga

    Papež Leon XIV.

    gosta meseca

    Marijan Rupert o Rokopisni zbirki NUK

    tema meseca

    Noč ima svojo moč

     

    Preberi več
  • Maj 2025

    Maj 2025

    priloga

    Leto 1965 in rojstvo Ognjišča

    gosta meseca

    Bojan Ravbar in Silvester Čuk

    tema meseca

    Jezus nam deli darila

     

    Preberi več
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

mavricijPreden ga je Gospod poklical, je Matej-Levi opravljal službo cestninarja ali mitničarja v Kafarnaumu. Ta poklic je bil pri Judih na slabem glasu: cestninarje so enačili s pogani in z javnimi grešniki, z roparji in razbojniki. Dejstvo, da se je Jezus ozrl nanj, ga je tako prevzelo, da je brez oklevanja pustil vse in šel za njim. Gospoda je spremljal po Palestini, vpijal njegove besede in strmel nad njegovimi deli. Po Jezusovi smrti, vstajenju in vnebohodu si je zadal nalogo, da svoje rojake prepriča, da je Jezus iz Nazareta pravi Mesija, ki so ga napovedovali preroki stare zaveze.

ZAVETNIK
Sv. Matej je zavetnik finančnih in davčnih uradnikov, carinikov, menjalcev in knjigovodij.

IME
Ime Matej izhaja iz latinskega Mathaeus, njegov prvotni pomen je bil ‘dan od Boga’ ali tudi ‘Božji dar’, kar je po pomenu sorodno z imeni Dorotej, Teodor, Bogdan, Božidar.

več o sv. Mateju v knjigi Svetnik za vsak dan - 2. knjiga, str. 170-172.

 sv. mavricij

+ Slavni apostol in evangelist sv. Matej ima na slovenskih tleh le 4 podružnične cerkve (v župnijah Šenčur (Hrastje - 1 (LJ), Gorenje Polje upr. Deskle (Kamenca - 2) - KP, Mirna Peč (Mali Vrh - 3) - NM, in Gomilsko (Šmatevž - 4). - CE. - Nekdanja cerkvica sv. Mateja na Sp. Škofijah-KP (iz leta 1674) je bila za potrebe župnije predelana v majhno dvorano.(5)

 M. in S. Čuk, Svetniški domovi, v: Ognjišče 9 (2022), 98.


Kategorija: Svetniški domovi

povejmo z zgodbo 10 2017eFilozof Arthur Schopenhauer je zadnja leta živel v Frankfurtu. Običajno je jedel v gostilni, kamor so zahajali angleški vojaki in častniki. Preden je začel jesti, je predse na mizo postavil zlat kovanec. Ko je pojedel, je zlatnik dal nazaj v denarnico. Natakar, ki je vse to z zanimanjem opazoval, ga je nekega dne vprašal, zakaj to počne. Filozof mu je odgovoril, da je sam s seboj sklenil stavo: zlatnik bo vrgel v nabiralnik za uboge, ko bodo angleški častniki prvič govorili o čem drugem kot o konjih, psih in ženskah.

B. Rustja, Povejmo z zgodbo, v: Ognjišče 10 (2017), 51.
knjiga: Zgodbe kažejo novo pot. Zgodbe za dušo 13, Ognjišče, Koper, 2018, 81.
naročila knjig iz zbirke Zgodbe za dušo v spletni knjigarni Ognjišča
iz zgodovine: Zgodbe za dušo že petindvajset let.

Kategorija: Povejmo z zgodbo

Pred kratkim se je v naš blok preselila nova družina. Njihov starejši sin bo kmalu dopolnil petnajst let. Že od vsega začetka mu predstavljam starejšo sestro in sva postala velika prijatelja.
Potem pa se je zgodilo, da je prišel k meni ravno v trenutku, ko sem odhajala na srečanje mladinske veroučne skupine v naši župniji. Povabila sem ga zraven, čeprav je popolnoma neveren in ni prejel nobenega zakramenta.
Bil je izredno navdušen in bi rad šel še kdaj, samo boji se, da bodo drugi izvedeli, da je neveren, da ne zna moliti. Prepričujem ga, da to ni nikakršna ovira, da ne bi smel hoditi, in da ga celo občudujem, ker je pri teh letih odkril Nekoga. Vendar ga je kljub temu strah.
In sedaj sem se začela zavedati, da mi je dana zelo lepa, a težka naloga. Kako naj mu razložim, kdo je Bog, kaj sploh je krščanska vera, čemu vsi obredi …, ko pa sem ravno v letih, ko tudi sama oblikujem svoj odnos do vere.
Katero knjigo naj po vaše prebere? Kakšnemu človeku se še ne upam zaupati, ker se bojim, da bo izgubil zaupanje vame. Tako na meni sami za enkrat ostaja vsa odgovornost do mojega prijatelja, Boga in nenazadnje tudi do same sebe.
Zato vas prosim za kakšno spodbudno besedo. Če me že sprašuje karkoli o veri, mu ne želim dajati polovičnih odgovorov.
Doma je sicer povedal, da je bil na nekem verskem srečanju mladih, vendar pa bi lahko rekla, da so njegovi starši zavzeli do tega izredno mlačen odnos, skorajda se niso zmenili.
Želim vam veliko uspehov pri urejanju Ognjišča, saj si brez njega skoraj ne bi mogla predstavljati moje poti v veri.
Valentina

pismo 09 2021aUpamo, da se bodo septembra kljub neugodnim epidemiološkim razmeram odprle veroučne učilnice in se bodo v njih lahko srečevali otroci in mladi ter rastli v veri. Tudi ti opisuješ srečanje mladinske skupine, pravzaprav posebno srečanje, na katerega si povabila nevernega prijatelja. Takih primerov je v naši družbi vse več, saj ima najbrž vsakdo izmed nas prijatelja ali znanca, ki ni bil vzgojen v veri. Lepo, da si prijatelja povabila na to srečanje in mu s tem odprla nov svet ter mu odkrila vero, ki je doslej ni poznal. Tako si povečala njegovo svobodo, saj se bo odslej lahko odločal med več možnostmi v življenju.
Koristno bo, če bo še naprej obiskoval mladinska srečanja, saj bo tam slišal veliko koristnega o veri. Sicer pa je vera in njeno posredovanje stvar krščanske skupnosti, občestva, v katerega bo morda nekega dne vključen, če bo s krstom postal kristjan. Ne vidim nobenega razloga, da bi članom skupine prikrival, da ni veren in ne zna moliti. To ni nobena sramota, saj ni za to sam kriv, če ga starši niso vzgojili v veri. Člani skupine ga bodo tudi lažje razumeli in mu pomagali, če bodo vedeli, da ni bil deležen verske vzgoje.
Če bo hotel prejeti zakramente, potem bo moral vključiti v uvajanje odraslih v krščanstvo (katehumenat), ki se odvija po različnih krajih v Sloveniji, najbrž tudi kje v vaši bližini. Obiskovanje mladinskih srečanj in katehumenat se bosta samo dopolnjevala.
Sprašuješ, kakšne knjige naj bere. Gotovo na najbolj sistematičen način predstavlja vero Katekizem za mlade Youcat. Z vsemi svojimi izdajami od splošnega katekizma do priročnika o družbenem nauku Cerkve do molitvenika in Svetega pisma. Morda bi začel s Svetim pismom, zlasti z Evangeliji, saj bi čisto na začetku lahko bil splošni katekizem zanj pretežak. Ko bo bral Sveto pismo in sicer različico, namenjeno mladim, Youcat Biblija, se mu bodo pojavljala razna vprašanja. Tako mu bodo koristile knjige, ki govorijo o Svetem pismu in ga razlagajo. Po moje mu bodo koristili življenjepisi svetnikov in drugih osebnosti, zlasti tistih, ki so kot odrasli iskali vero in jo našli. Zlahka se bo tudi on prepoznal v življenju katerega od njih in njihovih problemih. Osebno menim, da mu bodo koristile knjige zgodb, ki jih lahko bere in razume tudi človek, ki se šele bliža veri.
Zanimiv je tvoj opis odziva staršev. Niso nasprotovali, ampak so bili do njegovih besed brezbrižni. Ali ni to ‘zrcalo’ naše družbe, ki je do vere in Boga tako pogosto brezbrižna? Ni nasprotna, je pa brezbrižna in je vera ne zanima, čeprav na drugi strani vse več ljudi išče rešitev izven materialnosti in se zato srečajo z novodobskimi duhovnostmi, ki pa največkrat ne odgovarjajo na globoka življenjska vprašanja.
Prav si napisala, da si si zadala težko nalogo – posredovanja in uvajanja v vero. Zato bi ti priporočil, da se pogovoriš z duhovnikom ali voditeljem mladinske skupine, ki ti bo lahko stal ob strani pri odgovorih na prijateljeva vprašanja. Prav tako se skušaj poglabljati v veri, da mu boš lahko odgovarjala na vprašanja in posredovala versko znanje, predvsem pa ga s svojim zgledom in navdušenostjo vodiš k Bogu. Ne pozabi moliti zanj. Prepričan sem, da boš od tega imela najprej korist ti, saj boš tako poglobila svojo vero in jo okrepila. Lepo je namreč napisal papež sv. Janez Pavel II.: »Vero krepimo s tem da jo dajemo naprej« (OP 2).

RUSTJA, Božo. (Pisma). Ognjišče, 2021, leto 57, št. 9, str 34-35.

Kategorija: Pisma

povejmo z zgodbo 09 2015cSatan je opazil, da je Noe zasadil vinsko trto. Radovedno se je približal očaku in ga vprašal:
»Kaj sadiš?«
»Vinsko trto,« je odgovoril Noe. »Je prijetna za pogled in okusna za jed. Iz njenih sadov lahko narediš pijačo, ki razveseljuje človeško srce.«
»Če je tako,« je sam pri sebi dejal hudobec, »ti bom pomagal.«
Pripeljal je jagnje, ga zaklal, z njegovo krvjo pa je zalil vinsko trto. Enako je storil z levom, opico in s prašičem. Ko je to opravil, je trta rasla in lepo obrodila.
Iz grozdja se iztisne opojna pijača. Človek, ki spije malo vina, postane prijazen in krotak kakor jagnje. Če ga spije več, postane močan in pogumen kakor lev. Če ga spije še več, postane neumen in smešen kakor opica in če ga še ne neha, postane podoben umazanemu prašiču.

B. Rustja, Povejmo z zgodbo, v: Ognjišče 9 (2015), 26.
knjiga: Zgodbe kažejo novo pot. Zgodbe za dušo 13, Ognjišče, Koper, 2018, 79.
naročila knjig iz zbirke Zgodbe za dušo v spletni knjigarni Ognjišča
iz zgodovine: Zgodbe za dušo že petindvajset let.

Kategorija: Povejmo z zgodbo

zgodba2 09 2022Nakupovala je kot vsak petek v bližnji trgovini. Nekaj mleka pa jogurti in se postavila v vrsto za kruh. Ponavadi ga sama speče v kmečki peči in vsak, ki ga poskusi, ga pohvali.
»Naša mama speče najboljši kruh,« jo s polnimi usti hvalijo njeni vnuki v nedeljo popoldan, ko se zberejo za veliko mizo, pogrnjeno z rdečim karo prtom. Za mizo, ki jo je izbral njen mož, in rekel: »Velika in masivna mora biti, da bomo šli vsi okrog in da bo dolgo zdržala …«
Misli so ji poskakovale zdaj na dom, zdaj na hrano, ki jo še mora kupiti, ko je opazila, da je prodajalki padla na tla žemljica. Sklonila se je z vso spoštljivo do žemljice in se spomnila materinih besed: »Če kruhek pade ti na tla, poberi ga, poljubi ga.«
Pobrala je žemljico in nežno položila prodajalki nazaj na pult. Mislila je, kako dobro delo je storila, tedaj pa jo je prodajalka jezno zavrnila: »Kaj pa pobirate po tleh! Bom že sama!« In njene dobrotne oči so se srečale s hudobijo v očeh prodajalke. Sklonila je glavo in s težavo zadrževala solze. V trenutku je pozabila, kaj je mislila še kupiti, in vsa zmedena odšla iz trgovine.
Kaj je vendar storila narobe, da je doživela to? Pobrala je žemljico …

L. Razpotnik.(zgodba), v: Ognjišče 9 (2022), 31.


Kategorija: zgodbe

Stara sem 18 let in imam že več kot eno leto zelo resnega fanta. Zelo se imava rada. Vse si poveva in si iskreno zaupava. Imava veliko skupnega, je pa tudi marsikaj, glede česa se ne strinjava, vendar si s tem ne delava problemov. Vedno bolj pa razmišljava o nečem, kar naju na začetku ni tako zelo motilo, sedaj pa, ko zveza postaja resna, je prešlo v bolečo razliko. Bojim se, da naju bo nekoč ločilo.

Problem je v tem, da on prihaja iz strogo neverne družine, medtem ko našo družino vera združuje in bogati. Vera mi veliko pomeni, je kot hrana za mojo dušo in težko bi živela brez nje. Njemu sem velikokrat govorila o tem, mu razlagala in želela, da bi doumel ali začutil pomen vere. Vendar tega ne more sprejeti za svoje, ne zato, ker noče, ampak enostavno ne more. Mogoče zato, ker mu je vera preveč tuja. Ne more je sprejeti, ker je odraščal v okolju, ki je bilo ne samo neverno, ampak celo veri nasprotno.

Zavedam se, da sva še premlada in da sva premalo časa skupaj, da bi že razmišljala o poroki. Ali bo poroka cerkvena ali samo civilna? On je seveda za civilno, ker se ne želi pripravljati na zakramente, zame pa je poroka v cerkvi bistvenega pomena. Ali pa, kako bova vzgajala otroke, kakšna bo najina družina? Ali bomo en 'tim' ali bomo razdvojeni in nesrečni? Težko je izbrati pravo pot. Vendar je treba poiskati neko rešitev in se odločiti. On misli, da je bolje, da se zalomi sedaj, kot pa kasneje.

Prosim vas, pomagajte mi, ker je to kot bolečina v meni, ki me mori. Prisrčna hvala in Bog vas blagoslovi.

Martina

pismo meseca 09-2014Biti mlad, kot si ti, pomeni, da imaš še vse življenje pred sabo. Delati načrte je obvezno, zaljubiti se v teh letih pa je naravno. Pomembno pa se je zavedati, da so odločitve, ki jih sprejemaš v mladosti zelo daljnosežne, zato jih sprejemaj z zavestjo odgovornosti. Tega je morda pri sodobni generaciji malo premalo, vendar pa to ne velja zate.

Poiskati je treba čim več skupnega in se o tem pogovarjati. Tako odkrivata dušo drug drugega. Fant in dekle, ki načrtujeta družino, morata najprej odkriti, ali sta 'kompatibilna', kot temu danes pravimo. Hudo bi bilo, če bi pozneje odkrila, da si 'gresta na živce'. Kaže, da pri vama tega ni. Pač pa sta odkrila, da sta si na nekem področju precej narazen. To je vprašanje vere. Sicer se nekoliko čudim, da sta za to potrebovala več kot leto dni, pa zaljubljencem se mora tudi kaj spregledati. Gre pa za stvar, ki je za srečno življenje družine zelo važna, kot si izkusila v svoji družini. Prav je, da te je to začelo skrbeti. Sicer praviš, da ste se o tem že pogovarjala in tako si pridobila nekaj točk.

Začela te je skrbeti poroka, ki je sicer lahko še daleč, pa vendar si postavljaš za enkrat še teoretično vprašanje: civilna ali cerkvena. Tvoj fant se ne bi rad pripravljal na zakramente. O tej možnosti sta gotovo že govorila, ker ti je že znan njegov odgovor. Ob tem razmišljanju si odkrila še neke druge probleme. Kako vzgajati otroke? Brez zakramentov? Prikrajšati tvoje otroke za to, kar je tebi prinašalo toliko sreče in veselja? Ne pokrižati otrok predno zaspijo? Ne jih učiti Sveti angel? Mislim, da tega ne bi bila sposobna. Tako lepo si zapisala: »Našo družino vera združuje in bogati.« Kako važno je premisliti o vsem, kar si v tem pismu pogumno začela. Ni nobene druge rešitve?

Najlepša rešitev bi bila tista, ki si jo predlagala fantu. Toda če hočeš nekaj sprejeti kot vrednoto, kot tvojo vrednoto, moraš najprej biti prepričan, da je zares vrednota. Sprejeti vero samo formalno nima nobenega smisla. Prva stvar, ki je brezpogojna, je to, da on tvojo vero spoštuje. Upam, da jo, sicer bi se ne zaljubil vate in ne bi hodil s tabo. Mora te spoštovati, od tebe ne sme zahtevati, da se svoji veri odpoveš. Sicer kakšen mož bi bil, če bi o svoji ženi, materi njunih otrok, mislil, da je 'neumna'. Če on iskreno spoštuje tvoje prepričanje, moraš tudi ti njegovo. Cerkev nikogar ne sili, da bi vero sprejel proti svojemu prepričanju. Da je vera nekaj dragocenega, nekaj potrebnega pri vzgoji otrok, da povezuje družino: "da jo združuje in bogati", ga boš morala prepričati ti. Ne toliko z besedami, kot z zgledom, obnašanjem, s tvojo molitvijo, s tem, da ga imaš še bolj rada, in da razume, kako je ta ljubezen s tvojo vero še bolj poglobljena.

Cerkev od kristjanov zahteva, da sklenejo zakrament svetega zakona, če pa eden ni krščen – kot verjetno tvoj fant – lahko krščanska stran sklene (z dovoljenjem škofa). cerkveno poroko, ne da bi nekrščeni moral sprejeti katoliško vero, je pa lahko navzoč. Obljubiti mora, da ne bo oviral krščanske vzgoje otrok. Poroka je (za katoliškega partnerja) zakrament z vsemi posledicami (prejemanjem zakramentov).

Cerkev je mati, ki ima vedno odprte roke za svoje otroke in za njihove drage. To bo morda prepričalo tvojega fanta, da bo začel bolj ceniti vero in Cerkev. Ko bo videl na tebi, kako te je s svojo vzgojo in zakramenti naredila za biser, s katerim se lahko on ponaša in ga občuduje, bo morda tudi sam želel postati njen član.

Spreobračati z zgledom je najtežji pa tudi najbolj prepričljiv način oznanjanja Jezusovega nauka, ki je naloga vseh kristjanov. Tako bi se uresničilo, kar je rekel neki modrec: »Svet ni slab, zaradi slabih ljudi, ampak zato, ker dobri niso dovolj dobri.«

BOLE, Franc. (Pismo meseca). Ognjišče, 2014, leto 50, št. 9, str. 8-9.

 

Kategorija: Pismo meseca

Zjutraj jo je še objel, tako kot je to storil vsako jutro.
Pobožal je otroka, ki je še spal v postelji, kot je to storil vsako jutro.
Nato je odšel ... kot vsako jutro.
Bil je zidar in v njegovih močnih rokah ... v njegovem objemu ... se je čutila popolnoma varno. Njegove dlani so bile zaradi dela grobe, hrapave ... koža na njih trda in razpokana ... pa vendar: kadar se je je dotaknil, jo pobožal ... kadar je v svoje velike dlani ujel njen drobni obraz in jo poljubil ... je drhtela od neizmerne nežnosti.
Ljubila ga je.
V njenem srcu ni bilo dvoma, nevere, sence ...
Bila je srečna.
A tisto jutro je odšel ... in se ni več vrnil.

cusin kolumna 2018Stolp, ki so ga zidali, se je zrušil in pod seboj pokopal svoje graditelje. Osemnajst zidarjev. Osemnajst mož. Osemnajst trupel. Za seboj so pustili ruševine: žene in otroke, matere in očete, sestre in brate, sosede in prijatelje ... Čudna je bila tišina. Brez joka. Skorajda brez solz. Mali otroci niso niti vedeli, kaj se godi, starejši pa niso vedeli, kaj naj sploh čutijo ... kako naj čutijo, kar čutijo ... Očetje so se v hipu postarali, starci postali še starejši, v nemi jezi so pljuvali po tleh in nemočno obračali oči k nebu. Žene in matere pa so se gledale ... in tehtale ..., katera bolečina je večja. Kaj bolj boli: pokopati moža ali pokopati otroka? Vsaka zase je vedela odgovor, usta pa so ostala nema.
V kamnite grobove so položili polomljena, razbita, ranjena in zmaličena telesa svojih ljubljenih, a njihova polomljena, razbita, ranjena in zmaličena srca so postala kot kamen. Kot grob.
Vrnila se je domov in objela sina. Od tega dne je živela le še za sina. Ljubila ga je. Preveč. Ker je v njem ljubila oba: njega, ki ga je izgubila in njega, ki ji je še ostal.
Ljubila je. A v srce, ki prej ni poznalo dvoma, nevere in sence, se je naselil dvom. In nevera. In tema. Srce je bilo grob in v prsih je bila praznina. Praznina, ki jo je včasih napolnila s spomini nanj. Spominjala se je objemov, dotikov, pogovorov in molka. Spominjala se je korakov in preležanih trenutkov. Spominjala se je strasti in prepirov. Spominjala se je oči ... Njegovih oči, ko je prvič ujela njegov pogled! Njegovih oči v poročni noči! Njegovih oči, ko mu je povedala, da je noseča! Njegovih oči, ko je v naročju prvič držal sina! Njegovih oči za mizo ... pri vodnjaku ... ko se je vrnil z dela... Njegovih oči, ko se je na koncu dvorišča obrnil in ji pomahal v slovo ... kot vsako jutro. Le, da je bilo tisto jutro zadnje. Spominjala se je njegovih zaprtih oči, ko je ležal pred porušenim stolpom, skupaj s še sedemnajstimi ...
In se je praznina napolnila z jezo. Na krutega in neusmiljenega Boga. Na usodo.
Potem je prišla tesnoba. In ostala dolgo. Ni več spala. Ni si upala spati. Ni si upala zatisniti očesa. Kajti, ko je zaprla oči, je tesnoba sprožila svoje lepljive lovke, jo objela in vlekla ... nekam na drugo stran ... kamor si je želela: k njemu! A je morala ostati! Zaradi sina. Ki ga je ljubila. Zato ni spala. Ni zatisnila očesa. Gledala je njega, v katerem je ljubila oba! Praznino v prsih pa je počasi, iz leta v leto, iz meseca v mesec, iz dneva v dan in iz noči v noč ... iz ure v uro in iz trenutka v trenutek ... vse bolj polnil strah. In kar človek predolgo nosi v srcu, se spremeni v stvarnost. Zato živimo, kot živimo.

Bala se je, da bo izgubila še sina. In to se je zgodilo.
Vedno se je bala, da ji bo počilo srce, če se bo to zgodilo. A ji ni. Kako naj poči nekaj, česar ni? Kako naj se razpoči ta ogromna skala, zavaljena h grobu njenega srca?
Ko pa so sina položili na nosila in ga odnesli iz hiše, se je zlomila ... in zajokala. Jokala je, ko so ga nesli čez dvorišče. Jokala je, ko so ga nesli po ulicah. Jokala je, ko so zavili iz mesta. Jokala je, ko je k nosilom pristopil Jezus in zaustavil sprevod. Zaustavil solze. V svoje mlade dlani je ujel njen postarani obraz ... in jo pogledal. V Njegovih očeh je uzrla vse svoje spomine. Uzrla je objeme, dotike, pogovore in molk. Uzrla korake in preležane trenutke. Uzrla je strast in prepire. Uzrla je svojo jezo, tesnobo in strah. Uzrla je svoje življenje. Uzrla je ljubezen.
Uzrla je Očeta, ki je eno s Sinom. Uzrla Očeta, ki daruje Sina. Uzrla je grob in skalo zavaljeno h grobu. Uzrla odvaljeno skalo in grob, napolnjen s svetlobo in ljubeznijo. Uzrla je oba, ki ju je izgubila: očeta in sina. Uzrla je Očeta in Sina.
Zaprla je oči. Po dolgem, dolgem času je zaprla oči. In slišala besede:
»Mladenič, rečem ti: Vstani!«
Odprla je oči in objela sina.
In v sinu ljubila njegovega očeta.
In v Sinu ljubila njegovega Očeta.

ČUŠIN, Gregor. (Na začetku). Ognjišče, 2018, leto 54, št. 10, str. 3.

Zbrane uvodnike (Na začetku, 2009-2013), ki jih za Ognjišče piše priljubljeni igralec Gregor Čušin lahko prebirate tudi v knjigi Na tretji strani.

Kategorija: Za začetek

kristovic kolumna 2021V prejšnji kolumni (Najmočnejša droga na svetu - ego) smo razmišljali o nevarnostih in pasteh človeškega ega. Ego človeku nenehno ‘prišepetava’, da je boljši od vseh ostalih, da je več vreden, pomembnejši, pametnejši, razpihuje v človeku občutek grandioznosti in superiornosti … Takšen posameznik ima nenasitno željo po hvaljenju, izpostavljanju in potrebo po “biti v ospredju”. Gre za toksične ljudi, ki jih sčasoma nihče več ne mara in ne spoštuje – lahko se jih morda bojijo, če gre npr. za posameznike na vodilnih mestih, spoštuje pa jih ne nihče.
Osnovna značilnost psihopata je prav zaverovanost v lastno večvrednost, v svoj ego, ki zadovoljitev najde v dokazovanju, moči, nadvladi nad drugimi. Ne zanima jih človek, ne zanimajo jih drugi, ne zanimajo jih čustva drugih, odnosi … Zanima jih samo troje: JAZ, JAZ in JAZ. Raziskovalci, psihoterapevti, psihiatri, klinični psihologi so si edini v tem, da živimo v času poplave psihopatov in patoloških narcisov na vodilnih funkcijah – v politiki, gospodarstvu, bančništvu, odvetništvu, menedžerstvu ipd. Govorimo celo o “kulturi narcisizma”. Živimo v poplitvenem, duhovno izpraznjenem in intelektualno-humanistično revnem času, in takšno ‘okolje’ je več kot idealno za uspevanje psihopatov. Gre za družbeno sprejemljive psihopate, ki za svoj obstoj ne morijo in posiljujejo, ampak so družbi bolj ali manj prilagojeni. Christopher Lasch je že leta 1979 napisal znano delo Kultura narcisizma. Živimo v kulturi, ki je globoko zaznamovana po eni strani s samoljubjem, po drugi strani pa z zavistjo. V pravljicah bi to kombinacijo poimenovali: smrtonosni napoj.
Gre za posameznike, ki nimajo razvite empatije, ki jim je vseeno za druge. So šarmantni in prepričljivi. Veliko truda in energije vložijo v to, da bi bili drugim všeč, da bi bili priljubljeni. So vrhunski samopromotorji in odlični v samopredstavitvah. Z izvrstnimi manipulacijami skušajo doseči kontrolo, ki služi njim. To obenem tudi pomeni poseg v integriteto žrtve in posledično omejevanje njenega potenciala. Manipulator je oseba, ki skriva svojo agresivnost in jo prekrije tudi z občutki morale in etike. So zelo maščevalni. Manipulator v svojih dejanjih na poti do uspeha, samopotrjevanja in za dosego svojega cilja izkorišča in zavaja vse udeležence, slednji pa se tega sploh ne zavedajo. Njegova pot se povezuje z nehumanostjo in neetičnostjo (Hribernik). Značilnost manipulativne osebe je, da prilagaja vedenje glede na ljudi v svoji okolici. Stalen cilj manipulanta je, da pozna vse vloge in iz dane situacije iztrži kar največ ter na koncu tudi zmaga. Je kot izkušen igralec, saj je njegova sposobnost prilagajanja njegova največja prednost (Chalvin). Izvrstno se znajo preleviti v vlogo žrtve in vzbujati občutke krivde. So izredno preračunljivi in njihov način razmišljanja ter delovanja je povsem v Machiavellijevem duhu – cilj posvečuje vsa sredstva. Pogosto so šefi na začetku zadovoljni s takšnimi delavci, saj izražajo samozavest, so polni energije, očarljivi, vedno govorijo to, kar šefi želijo slišati, na pretanjen način med vrsticami poročajo o svojih sposobnostih, pogosto so tudi pametni in določeno obdobje na začetku delovno učinkoviti ter uspešni. A vse to služi samo enemu cilju – njim samim. Empatije ne poznajo, jo pa po potrebi znajo igrati oz. hliniti, v resnici pa občudujejo le sebe in so arogantni ter brezobzirni. Ker sčasoma njihov ‘projekt’ dobiva različne razpoke in se vedno bolj kaže njihova resnica, skušajo z manipulativnimi prijemi minimalizirati ugotovljeno škodo v stilu: “pozabimo to in gremo naprej”, “nihče ni popoln”, “se zgodi tudi najboljšim”, “ne bodi tako občutljiv” ipd. Zaradi njihovega delovanja se je v delovnih okoljih takšnih ljudi prijel vzdevek “kače v poslovnih oblekah”. Delodajalci, ki nimajo ‘čuta’ za ljudi ali pa je tudi njihova glavna vrednota kopičenje kapitala, moči in oblasti, po navadi to ugotovijo zelo pozno oz. prepozno. Zaradi tovrstnih psihopatov začnejo kakovostni delavci odhajati in zapuščajo toksično delovno klimo, kar je pogosto edina možna rešitev. John Clarke takole okarakterizira psihopata na delovnem mestu: je nekdo, ki psihološko uničuje ljudi, ki delajo z njim, da bi tako nahranil svojo potrebo po moči, nadzoru in dominaciji nad drugimi.
Gre za ljudi s poškodovano samopodobo, ki so v sebi osamljeni in notranje prazni, po navadi izhajajo iz neurejenih družinskih razmer in so polni frustracij, ki jih želijo kompenzirati s tovrstno patološko nadvlado. V resnici bi potrebovali strokovno pomoč, vendar so pogosto prav ti profili na vodilnih delovnih mestih. Kaj je rešitev? »Reši se, kdor se more!«v
* (SSKJ: psihopát – značajsko, osebnostno neuravnovešen človek)
S. Kristovič. (kolumna). v: Ognjišče 9 (2022), 13.

Kategorija: Za začetek

Podkategorije

Revija Ognjisce

Zajemi vsak dan

Nisem več verjel v srečo, / nisem zmogel več upanja, / izginila sta lepota in veselje / in nisem več občutil miru, / dokler ni bilo Tvojega dotika.

(p. Pavle Jakop)
Nedelja, 14. September 2025
Na vrh